MOBILITAT HIVERNAL
152 multes per no dur equipaments per a la neu des del 2014
La majoria de sancions imposades, 117, han estat a conductors de vehicles estrangers
El Codi de Circulació incorporava el 2014 l’obligatorietat de dur el vehicle preparat per a circular amb neu des de l’1 de novembre fins al 15 de maig. Des de fa uns dies policia i Mobilitat insisteixen en aquesta directriu perquè de nou està vigent: o s’han de posar les rodes de neu o dur cadenes al maleter. Des que es va modificar la norma amb l’objectiu de forçar que tots els conductors condicionessin els vehicles per a la neu la policia ha imposat 152 sancions per no respectar la directriu de circular correctament equipat. I l’estadística indica que la majoria d’infractors són conductors de vehicles forans: 117 per 35 andorrans.
El número de multes imposades per temporada és molt variable i des del cos apunten que s’han de tenir en compte factors com ara si han estat anys de moltes o poques precipitacions però també si la nevada s’ha produït durant la nit o en plena hora punta a les carreteres, amb òbviament més probabilitat d’infraccions. La temporada passada, per exemple, el balanç de multes va ser de 14 i la gran majoria es van concentrar durant el gener perquè va ser un hivern de poques precipitacions i només un parell de dies va nevar a totes les cotes. Dotze dels infractors eren persones no residents. I quatre de les multes es van posar a vehicles pesants, de més de 3,5 tones, que s’havien saltat la limitació de circular per a màquines d’aquest tonatge. Perquè l’estat de la calçada arran d’una nevada marca diferents obligacions que són més restrictives a mesura que empitjoren les condicions de la via: des de l’obligació de dur rodes d’hivern o cadenes (fase groga) fins a la prohibició de circular per carretera intransitable (fase negra). I motocicletes, ciclomotors i vehicles de mobilitat personal tenen prohibit circular ja amb fase groga.
El període hivernal amb un número més gran de sancions va ser el 2021/2022 amb 36, 34 a vehicles de matrícula estrangera i 2 a nacionals. L’hivern entre el 2015 i el 2016 no es va imposar cap multa. I els hiverns de la covid la xifra està afectada per les restriccions a la mobilitat: el del 2019/2020 es van castigar 15 infraccions i el del 2020/2021, 8.
ELS IMPORTS
No dur rodes o cadenes al maleter en el període obligatori és sancionable amb 60 euros. Però no circular amb equipaments especials en situacions en què la calçada estigui nevada o gelada o que s’hagi determinat l’ús d’equipaments obligatoris implica una infracció greu del codi de circulació i multes que oscil·len entre els 180 euros i els 500 que han d’abonar els vehicles de gran tonatge. La temporada amb una recaptació més elevada va ser la 2018/2019 amb 7.640 euros per 30 sancions. Mentre que el període amb més sancions l’import va ser de 6.980 euros. Els vehicles estrangers han de pagar al moment o si no se’ls immobilitza. Equipaments a banda, la recomanació és evitar trajectes innecessaris en cas de nevada i prioritzar el transport públic.
REPORTATGE
ELS DEURES DE NOVEMBRE Tot i que cada any, en iniciar-se el mes de novembre, la policia engega la campanya d’obligatorietat de dur equipaments especials per garantir la seguretat de la conducció sota els efectes adversos que porten les baixes temperatures, la previsió dels conductors segueix sent escasa, i més encara després d’un estiu que semblava dilatar-se de forma excepcional. Així, un cop més, l’avís que a partir de l’1 de novembre i fins al 15 de maig els vehicles han d’estar preparats bé amb rodes de neu o bé portant cadenes a l’interior ha tornat a provocar el col·lapse habitual en alguns tallers que en una setmana veuen com se’ls ajunten les demandes. Rosa Caboada del taller El Ferrer, va explicar que les trucades van començar la setmana passada, i que “estava sent de bojos” segons les seves pròpies paraules, “la gent no para de trucar i consultar el preu”. Segons Caboada, la forquilla de preus dels neumàtics va des dels 40 als 200 euros, i tot i que des del taller la recomanació és utilitzar marques europees, que s’amortitzen perquè duren més i tenen millor adherència a la neu, els clients prefereixen estalviar i optar per les marques xineses: “És la tendència habitual, tot i que enguany s’ha accentuat una mica”, va explicar Caboada, que atribueix l’afany d’estalvi a la inflació viscuda els darrers mesos. “Per sort tenim estoc suficient”, va concloure la gerent del taller. Bruce Kaczmarek, encarregat d’ABJ Pneumatics va confirmar les paraules de Caboada: “En aquesta època de l’any sempre tenim molta demanda, la gent no és previsora, i ja hem tingut més de vint trucades demanant els canvis de roda”, va explicar Kaczmarek, afegint que de vegades arribaven a la saturació “perquè tots venen de cop”. Des de la Casa del Pneumàtic les sensacions són les mateixes: “La gent s’espera fins al darrer moment, i llavors venen tots de cop. És molta feina, però anem fent.”