Les empreses hauran de tenir plans d'igualtat abans de l'abril

L'obligació afecta els negocis amb més de 50 empleats

Conxita Marsol i Mariona Cadena han presentat els nous reglaments d'igualtatSFGA/JAViladot

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els plans d'igualtat de gènere de les empreses s'hauran de tenir fets abans de l'1 d'abril del 2024 i seràn obligatoris per als negocis de més de 50 treballadors i voluntaris per als que tinguin una plantilla de menys de mig centenar d'empleats, segons fixa el reglament aprovat avui pel consell de ministres. La ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, ha anunciat que l'aprovació del reglament del registre dels plans i el del registre públic de la bretxa professional i ha recalcat que es tracta de dues eines per tenir dades a nivell informatiu sobre la igualtat de gènere i de salaris que permetran adoptar mesures per acabar amb la desigualtat a la feina entre homes i dones i fomentar la participació en el mercat laboral.

Marsol ha recordat que els reglaments despleguen la llei del 2022 que preveia l'elaboració dels plans d'igualtat, que s'hauran de fer cada quatre anys, i que les empreses ja sabien que s'havien de preparar perquè el termini estava fixat en l'octubre. El pla ha d'estar elaborar pels comitès de les empreses i si no en tenen per una comissió formada per tres persones. El registre dels plans d'igualtat corresponents al 2023 s'haurà de fer entre l'1 de maig i l'1 d'octubre del 2024 i amb la periodicitat de quatre anys han d'estar formalitzats sempre abans de l'1 d'octubre.

La secretària d'Estat Mariona Cadena ha explicat que els plans d'igualtat han de tenir cinc fases que comencen amb la selecció de l'equip per fer-lo i la senbilització i formació a l'empresa. La tercera "i la més important" és la de diagnosi per tenir una fotografia sobre la situació real de l'empresa i després s'ha de desplegar el pla i fer el seguiment i avaluació per reforçar els punts que calgui.Mariona Cadena ha explicat que s'està fent el pla d'igualtat del cos general de l'administració abans de l'abril del 2024 i també els dels cossos especials i que es treballa de manera transversal entre tots els departaments per aplicar la perspectiva de gènere en les polítiques públiques.

Conxita Marsol ha destacat que ara mateix l'administració no disposa d'informació sobre la bretxa salarial professional a Andorra i per això és important que les empreses registrin les dades per conèixer la situació real. En aquest cas la informació s'ha d'entrar abans del 31 de març cada exercici i a partir de l'1 de gener ja estarà disponible el sistema informàtic per fer el tràmit telemàticament. El registre de la bretxa professional és obligatori cada any per a totes les empreses però les de menys de 50 empleats hauran d'omplir menys dades. De manera excepcionalles dades del 2023 es poden introduir entre l'1 de maig i el 30 de juny.

Marsol ha ressaltat que el registre és perquè l'Administracio disposi de totes les dades i es permetrà l'accés a qualsevol persona o entitat que ho demani i acrediti interès legítim en aquesta informació. Tanmateix, ha precisat que les dades es facilitaran de manera estadística, sense detalls ni noms que puguin identificar a les empreses.

tracking