S'HAURÀ DE FER CADA ANY
Registre de la bretxa salarial abans del 30 de juny vinent
Es preveuen sancions per a aquelles que incompleixin el termini
Les empreses hauran de presentar el registre de la bretxa salarial abans del 31 de març cada any i, excepcionalment, el 2024 podran fer-ho entre l’1 de maig i el 30 de juny. Així ho estableix el Reglament del registre públic de les dades i els indicadors sobre la bretxa professional de gènere, aprovat ahir en consell de ministres. Segons la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, amb aquest registre es pretén “deduir la bretxa professional de gènere i fomentar la participació equilibrada de dones i homes en el mercat de treball” a partir de l’elaboració d’estadístiques garantint la confidencialitat. Es podrà donar accés limitat (sense les dades que permetin la identificació) a aquelles persones o entitats que demostrin un interès legítim.
El reglament diferencia entre les empreses amb menys de 50 treballadors, que hauran de registrar la diferència entre la mitjana de les retribucions globals anuals de les dones i dels homes, detallar la diferència entre la mitjana de la retribució dels homes i les dones, que haurà d’estar calculada a temps complet, per franja d’edat i per grup professional. Les empreses amb més de 50 treballadors hauran de presentar una documentació més extensa que inclogui indicadors com la bretxa de taxa d’increments individuals de salari entre dones i homes. La ministra també va detallar que el reglament preveu un règim sancionador per a les empreses que incompleixin el termini, i en tractar-se de dades variables s’haurà de dur a terme de forma anual.
El consell també va aprovar el reglament del Registre públic dels plans d’igualtat. Es preveia que les empreses ho haguessin de presentar abans de l’1 l’octubre, però enguany s’ha avançat de forma excepcional, de manera que es podran presentar entre l’1 de maig i l’1 d’octubre del 2024. En el cas de noves empreses es dona un termini de sis mesos per realitzar-ho. La ministra va explicar que el pla d’igualtat tindria la vigència per 4 anys i que seria obligatori per a les empreses de més de 50 treballadors, mentre que Mariona Cadena, la secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, va detallar les fases que recull el pla d’igualtat, on va destacar la de diagnosi.
LES DESPESES DEL SERVEI DE BOMBERS ES PODRAN RESCABALAR EN CAS D'IMPRUDÈNCIA
El consell de ministres va aprovar ahir el reglament de les tarifes i presu públics dels serveis del departament de prevenció i extinció d’incendis i salvament amb l’objectiu que es pugui preveure el rescabalament de les despeses en les operacions de salvament, davant imprudència o negligència. Així, alguna de les tarifes i preus públics esmentats van ser, per exemple, el cost d’una hora d’helicòpter biturbina, fixat en 6.394,38 euros, i el cost d’una hora de camió autoescala, fixat en 105,05 euros. Segons va detallar el portaveu de Govern, Guillem Casal, l’avaluació de si es tracta d’un cas de negligència o imprudència i no d’una actuació d’urgència davant d’un accident es durà a terme des del mateix cos de bombers. Segons Casal, és la llei 7/2017 del cos de prevenció la que regula els aspectes relatius al rescabalament en aquest tipus d’operacions i estableix que el Govern ha de reglamentar les tarifes. Casal també va explicar que la Llei de pressupost per a l’exercici del 2023 va afegir altres actuacions, com la participació dels dispositius preventius en esdeveniments esportius, culturals o d’altres tipus, com una filmació.