CRISI DE LA VIVENDA

La precarietat de viure de lloguer fa créixer el neguit entre la població

L’Institut de l’Habitatge gestiona en onze mesos el volum més alt de consultes des que es va posar en marxa el servei d’atenció

El director de l'Institut de l'Habitatge, Josep Maria Pla.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’oficina de l’Habitatge es va posar en marxa el febrer del 2020 amb l’objectiu d’atendre les consultes sobre la matèria. Inicialment, era un servei adscrit al Govern, però des del mes d’abril passat les funcions les ha assumit l’Institut de l’Habitatge. I l’ens va fer públic ahir un balanç d’activitat que constata que la preocupació creixent de la ciutadania per allò relacionat especialment amb el lloguer, amb la incertesa per les pròrrogues i com afecten o els dubtes sobre els augments de la mensualitat, s’ha traduït en un increment de demandes d’informació que s’han accentuat durant aquesta tardor. Des del gener s’han gestionat 682 consultes i només entre l’octubre i el 20 de novembre, 163. La xifra gestionada és la més alta des que es dona aquest servei: el 2020 es van registrar 444 consultes; el 2021 van ser 554; el 2022 es van superar les 600 –concretament van ser 663–, i enguany ja s’ha arribat a les 682.

El servei dona suport informatiu a tota mena de qüestions, però una de cada cinc consultes rebudes expressaven dubtes sobre la pròrroga del contracte d’arrendament i el procediment per recuperar l’habitatge per a ús propi o familiar –l’única manera de trencar un contracte prorrogat– i també les mesures aprovades pel Govern. Cal recordar que a l’octubre la ministra Marsol presentava el projecte de llei per regular pròrrogues futures. Un text que vota avui el Consell General, però que ha experimentat modificacions notables durant el tràmit parlamentari. En segon lloc, amb el 17,7% de demandes, hi ha les relacionades amb els ajuts públics en matèria d’habitatge i els requisits i la documentació necessaris. En proporcions més petites, un 10,5% de les persones ateses demanaven sobre habitatge protegit; un 8,8% sobre l’actualització de l’IPC en les rendes mensuals; un 6,6% sobre el consum de serveis i el repartiment entre propietat i inquilí; prop d’un 4% sobre l’exempció de l’IPC; un 3,1% sobre el preavís que ha de donar un inquilí al propietari si deixa l’immoble, i un 2,8% sobre desperfectes i reparacions als pisos.

L’institut engloba en “consultes variades” una quarta part de les demandes que han versat sobre aspectes diversos, com ara el retorn de fiances o bé deutes a la comunitat de propietaris.

La meitat de les persones que s’han adreçat al servei –ja sigui de manera presencial, telefònica o per correu electrònic– eren llogaters, un 17% propietaris i un 35% immobiliàries, gestories i també d’altres administracions o institucions. L’institut ha començat a recopilar la informació de l’any de firma de contracte del lloguer i la parròquia on s’ubica de les persones que s’hi adrecen. La informació recollida fins ara denota que la meitat de consultes han estat de persones amb contractes firmats entre el 2014 i el 2018 i, per tant, amb una antiguitat d’entre 5 i 10 anys; un 20% havien estat signats entre el 2009 i el 2013 –amb una antiguitat de 10 a 15 anys–, i el 18% restants feien referència a pisos llogats després del 2019 i, per tant, amb una vigència de menys de 5 anys i no prorrogats. L’institut va apuntar que aquest 2023 és l’únic exercici que han crescut les consultes d’arrendataris.

LA RECLAMACIÓ DE MÉS INFORMACIÓ

Una de les qüestions que s’han posat sobre la taula les últimes setmanes, quan s’ha intensificat el debat sobre l’habitatge, és la necessitat d’informar més i millor els inquilins davant les accions d’alguns propietaris que envien cartes de rescissió de contracte quan no el poden materialitzar. L’institut va recordar que està per prestar aquest servei de dilluns a divendres al carrer Ciutat de Valls, número 39, i que també té una línia d’atenció telefònica (804 800) i per correu (oficina.habitatge@inh.ad).

LES DADES

1 Augment progressiu de les atencions

Des que es va posar en marxa el servei el febrer del 2020 el volum de consultes ha augmentat any rere any. Enguany ja s’han superat les totals del 2022.

2 La meitat dels que s'hi adrecen són llogaters

El servei atén propietaris, immobiliàries i també altres institucions, però la meitat de les consultes provenen d’inquilins i aquest any, a més, han pujat.

3 La majoria de contractes prorrogats

S’ha començat a recopilar la informació de la data del lloguer de les persones que s’hi adrecen. Més del 80% tenen el contracte prorrogat.

tracking