ENTREGUES A DOMICILI
Glovo perd el pols amb CityXerpa
La companyia acomiada els repartidors, però manté operativa l’aplicació per fer comandes
Glovo seguirà a Andorra, però sense repartidors. A efectes pràctics és una retirada silenciosa perquè es podran seguir fent comandes a través de la seva aplicació, però sense els coneguts riders de la capsa groga que es veuen per moltes ciutats espanyoles.
Els treballadors ja estan assabentats que divendres vinent es queden sense feina, tot i que alguns negocis de restauració que treballen amb l’start-up van assegurar ahir que no se’ls havia comunicat res oficialment. Altres estan al cas i si volen servir menjar a domicili hauran de disposar d’una flota pròpia per fer arribar les comandes que siguin comprades a Glovo o bé contractar l’altra empresa que ofereix el mateix servei.
Dos anys justos ha durat l’aventura de la societat que va arribar sent espanyola i que ara té Delivery Hero com a accionista majoritari. Pel que sembla, els alemanys no han vist negoci a Andorra, que es nodria bàsicament de turistes que s’allotgen en hotels i que ja són clients de Glovo a Espanya, segons fonts del sector de la restauració.
La companyia, que va ser fundada a Catalunya, va aterrar a Andorra per competir amb l’andorrana CityXerpa, que funciona des de fa molt més temps. Finalment, ha estat qui ha guanyat el pols i s’ha quedat sense competidors, com a única empresa del país que entrega a domicili qualsevol comanda.
Si bé no és correcte afirmar que Glovo deixa Andorra, a efectes pràctics es podran seguir fent compres per l’aplicació, que seran gestionades des de la central de Barcelona, però sense cap delegació ni empleat a Andorra. El Diari va intentar ahir contactar amb algun responsable de la companyia sense èxit per recollir els motius d’aquest canvi radical d’estratègia.
Glovo, com CityXerpa, cobren un percentatge de la comanda. El client, majoritàriament, desconeix que la compra es fa directament a la plataforma i no a l’establiment. L’encarregada d’un restaurant andorrà va comentar ahir que la majoria dels clients que compren a través de Glovo són estrangers, i que sovint tenen problemes amb el pagament bancari i, òbviament, la primera reacció és trucar al restaurant per exposar la queixa, encara que aquesta s’ha de tramitar i resoldre a través de Glovo.
Precisament, a principi d’any es va modificar la Llei dels treballadors per compte propi per evitar conflictes judicials amb els que es coneixen com a falsos autònoms. Es va regular el concepte de treballador per compte propi econòmicament dependent, és a dir, aquell autònom que només treballa per a un sol client. Això ha comportat problemes en altres països perquè a la pràctica el que succeeix és que la relació entre el client i l’autònom és més similar a la d’un assalariat que no pas a la d’un autònom, un afer que va concernir Glovo en un conflicte judicial a Espanya amb els seus empleats, que va acabar perdent.
El desembre del 2021 Glovo va publicar en diverses xarxes socials i en portals d’ocupació una oferta de feina per captar repartidors. Com va avançar el Diari mesos abans, la companyia estava ultimant la seva arribada al país des del punt de vista normatiu i al desembre, malgrat no tenir encara el permís oficial, ja estava posant en marxa el procés per obtenir la logística per poder operar. No es demanava ni experiència ni formació, tan sols disposar d’un vehicle propi per fer el repartiment.
Ara caldrà veure si manté algun tipus de delegació a Andorra que justifiqui la seva activitat al país o directament tot es gestiona des de Barcelona. I també on tributarà.
ELS PUNTS
Operar sense permís
El desembre del 2021 Glovo no tenia autorització per operar al Principat perquè se li havia demanat un complement d’informació que no havia entregat.
Una APP d'Espanya
L’app que la companyia espanyola utilitza incorpora restaurants andorrans. Glovo ha subcontractat una empresa de logística per oferir el servei.
Pagament a l'exterior
L’operativa actual es considera “intrusisme” perquè l’empresa no té cap societat constituïda al país ni hi tributa. L’usuari fa el pagament a Espanya.
INVESTIGADA PER DIVERSES IRREGULARITATS
Glovo està sent investigada per la Comissió Europea, a través de registres a la seva seu sobre suposades pràctiques anticompetitives al sector de lliurament de menjar a domicili. El 3 d’octubre del 2022, l’Observatori, UATAE i Riders per Drets van presentar una denúncia contra Glovoapp23, S.A. (Glovo) per infraccions de la competència. En concret, pels articles 1 i 2 i, de manera subsidiària, l’article 3 de la Llei de Defensa de la Competència (LDC), davant de la Direcció de Competència (DC) de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), ja que han suposat pel dúmping social l’exclusió dels operadors que sí complien amb la normativa laboral. Des de la seva oficina a Berlín, una font de Delivery Hero va explicar que “la Comissió Europea va procedir a inspeccions a les nostres oficines a Berlín i Barcelona”. Glovo també va confirmar la inspecció al seu local. Per part seva, la Comissió va assenyalar que la investigació, que originalment es referia a sospites de repartiment de mercats, es va ampliar a sospites de presumptes acords de contractació de personal.