Models de creixement diferents

La candidata de CC vol esperar els estudis de càrrega per revisar el pla d’urbanisme

Guillem Forné, a l'esquerra, i Eva Sansa, a la dreta, en el debat de Diari TV.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La Massana ha de revisar el pla d’ordenació urbanística parroquial (POUP). En això estan d’acord els dos candidats a cònsol major, Eva Sanva (CC+DA+independents) i Guillem Forné (Amb Seny). També estan d’acord que primer cal comptar amb els estudis de càrrega que ja s’estan elaborant. La discrepància és si aquests estudis estaran prou sectorialitzats. “S’ha de fer una revisió del POUP, però abans hem de tenir els estudis de càrrega precisos. Són una eina indispensable”, va assegurar ahir Sansa en el debat electoral de Diari TV. Forné va replicar fent-se preguntes: “Creu que els estudis seran suficients? Estaran prou sectoritzats? Si els tinguéssim haurien validat el macroprojecte a la Gonarda?”

I és que la candidata de Ciutadans Compromesos fiarà la seva política urbanística als estudis de càrrega. “Vostè va dir que el màxim eren 14.000 habitants, no puc fer una previsió demogràfica sense els estudis de càrregava”, va assenyalar, mentre que el candidat d’Amb Seny va insistir qur els estudis “els esperem amb candeletes, però no crec que sectoritzin tant per evitar macroprojectes”.

Forné vol emmirallar-se en Ordino, “fer créixer els nuclis existents i no edificar en zones apartades”. Aquesta reflexió va fer saltar Sansa, que li va demanar si prohibirà a un privat construir on ara es pot. La resposta: “Sí, ho prohibiré.” “No són persones que tenen 50.000 terrenys, hi ha petits propietaris que tenen un terreny que ara es pot edificar, que es volen fer una caseta”, va replicar l’actual cònsol menor de la Massana. Forné hi va entrar. “Si aquest terreny està en una unitat d’actuació que es pugui desenvolupar no volem que es faci en el seu total. No li negarem la caseta, el problema són les macrourbanitzacions.”

Els caps de llista també van discutir per la voluntat del candidat d’Amb Seny de fer una moratòria i pel fet que el partit amb què va Sansa, DA, “és el que va promocionar les torres d’Escaldes”. La candidata de CC i Demòcrates va replicar: “Jo no promociono cap torre.” Ho va fer abans d’explicar la seva proposta per l’habitatge. “Proposem oferir al Govern terrenys públics perquè es puguin construir edificis socials. I també promocionar la col·laboració publicoprivada i ajudar els propietaris que vulguin construir pisos a preu assequible”, va dir Sansa. Segons Forné, “amb la revisió del POUP modificarem la cessió pública perquè passi del 5% al 15%. El comú podrà obtenir en espècies més habitatge i tindrem parcel·les més grans que es podran cedir a Govern. Intentarem cedir habitatges ja construïts”.

HELIPORT A LA CAUBELLA

El debat va arrencar discutint sobre l’heliport a la Caubella. Sansa està d’acord amb el projecte final. “L’objectiu era treure l’heliport del centre de la Massana. Hem trobat una ubicació i ara hi ha molts peròs que ens sorprenen”, va dir. Forne va explicar que “estava d’acord amb el projecte inicial de la Caubella. Era un heliport amb totes les de la llei”, lamentant que ara ha canviat el tipus d’aeronau que pot aterrar passant de dotze passatgers a sis. En el que sí que van coincidir tots dos va ser que el fonamental era treure l’heliport del centre de la Massana.

El fet que el candidat d’Amb Seny sigui encara conseller comunal i que bona part del mandat hagi estat a l’equip de govern també va sortir al debat. “Els mèrits del comú són compartits amb tu i el que no s’ha fet bé, també”, va dir la candidata de Ciutadans Compromesos a Forné que va contestar que “m’eximeixo d’aquesta culpa, quan jo he fet demandes i no se m’ha fet cas”.

I debatent de la Massana, les conseqüències de la desviació també havien d’entrar a escena. “En l’àmbit comercial caldrà fer més aparcaments i redissenyar el centre urbà. Que sigui un lloc més agradable”, va reflexionar Sansa, mentre que Forné aposta per “amabilitzar l’avinguda Sant Antoni. És una obligació embellir la zona i convertir-la en segura”.

tracking