PLA PER A LA INCLUSIVITAT
La universitat farà l'edifici més accessible
Encomanarà una auditoria per detectar mancances i incorporarà senyalització en braille
La Universitat d’Andorra (UdA) va aprovar a l’estiu el pla per a la inclusivitat amb “l’objectiu de garantir que totes les persones, independentment de les seves capacitats, tinguin un accés equitatiu als recursos, serveis i oportunitats oferts” pel centre. Aquests primers mesos de curs ja s’han començat a desplegar algunes de les accions fixades per al curt termini, com ara un pla de formació en matèria de discapacitat per a tot el personal o la creació de plantilles perquè els documents siguin accessibles. Però a mitjà i llarg termini es calendaritzen una trentena de propostes relacionades amb l’accessibilitat física i virtual, però també amb tot allò referent a l’activitat acadèmica, amb mesures de suport. Sobre la primera, l’accessibilitat física, es fixa entre els cursos 2024-2025 i 2025-2026 “vetllar perquè el nou edifici sigui físicament accessible per a totes les persones”, però també una auditoria sobre la seu actual “per implementar accions que permetin que l’edifici sigui accessible el cent per cent”.
Entre les mesures que posa negre sobre blanc en el període 2024-2026 hi ha la de revisar la senyalització de l’edifici de la plaça Germandat i implementar-la en braille o canviar les portes que no siguin accessibles. Però durant aquesta etapa també s’haurien d’afrontar canvis que afecten l’accessibilitat virtual (un campus virtual o una web accessibles), incorporar tecnologia a les aules i a la sala d’actes per a persones amb deficiència auditiva o treballar perquè les noves titulacions ja siguin plenament accessibles des de l’origen per a l’estudiant amb diversitat funcional.
A llarg termini (entre els cursos 2026-2027 i 2027-2028) hi ha la reserva d’un 5% de places per a estudiants amb discapacitat o que puguin gaudir de la gratuïtat.
La universitat apunta que cap de les accions suposa una modificació del currículum, sinó que “s’ofereixen com un instrument per a l’assoliment de les competències generals del títol, atès que van associades a un diploma d’estat”.
“Amb el pla per a la inclusivitat, l’UdA fa un pas endavant per consolidar i millorar els processos que garanteixen un ensenyament inclusiu i de qualitat per a tothom, complint així el conveni relatiu als drets de les persones amb discapacitat, adoptat per les Nacions Unides el 13 de desembre del 2006 i ratificat per Andorra el 14 de març del 2014”, va remarcar la institució. És un recull d’accions adreçat a tota la comunitat universitària.
L'UdA TÉ UN SERVEI D'ACOMPANYAMENT
El centre d’ensenyament superior ja disposa d’un servei d’acompanyament a l’estudiant i al personal que ja s’ocupa de donar suport a membres de la comunitat educativa amb necessitats psicosocials o situacions de vulnerabilitat que dificultin o impedeixin la continuïtat de la seva tasca acadèmica o professional. També s’ocupa de la integració de les persones amb discapacitat o necessitats educatives especials. Funciona des del juny del 2019.