MOBILITAT
El transport públic duplica els usuaris
Des del juliol del 2022 el servei de bus gratuït ha augmentat en 7.900 passatgers diaris, passant dels 9.600 als 17.500
Els usuaris del transport públic s’han disparat d’ençà que el Govern va implementar la gratuïtat del servei de bus l’1 de juliol del 2022. Dels 9.600 passatgers diaris que es van registrar a l’estiu, s’ha passat als 17.500 viatges diaris en un any i mig. Es tracta d’un increment de 7.900 viatgers diaris, la qual cosa ha permès una reducció de 4.000 vehicles al dia a les carreteres del país, segons dades facilitades per l’executiu. Tot i això, la xarxa viària continua saturant-se pel volum de turismes que hi circulen, i és per això que el Govern vol millorar i intentar descongestionar el trànsit actual. Per aquest motiu ahir va presentar un procés participatiu que ha de servir per consultar a la ciutadania la percepció que tenen sobre el transport del present i el que volen en el futur, per tal “d’establir un nou model de transport públic integrat”, va explicar David Forné, secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat.
El procés ha de servir també per “millorar aquest moment clau en què ens trobem al Principat amb aquesta xarxa, que tenim cada vegada més col·lapsada, perquè puguem tenir esglaonadament aquest transport públic integrat a tot el país”. El procés va dirigit a tota la ciutadania i també a altres agents relacionats amb la mobilitat, com els sectors de la restauració, comerç, hostaleria, construcció o turístic, tal com va explicar Mariona Cadena, secretària d’Estat d’Igualtat i Participació.
El procés comptarà amb diferents fases i se centrarà en tres eixos temàtics, que seran el transport públic adaptat, competitiu i de qualitat; la mobilitat sostenible, connectada i segura, i l’ús del vehicle particular en el nou model de mobilitat. La primera etapa, que començarà el 16 de gener i estarà oberta a tota la població, serà la informativa, en la qual s’explicarà tot el projecte participatiu, així com els detalls de la situació actual, perquè es pugui “garantir una participació de qualitat i amb coneixement”, va dir Cadena. Això es farà al Centre de Congressos a les 7 de la tarda.
La segona fase consistirà a executar diferents debats a totes les parròquies i arrencarà a Canillo el 29 de gener. A Encamp es farà l’endemà; al Pas de la Casa tindrà lloc el 31 de gener; a Ordino, el primer dia de febrer; a la Massana, el 5; a Andorra la Vella, el 6; a Sant Julià de Lòria, el 7, i finalment a Escaldes-Engordany, el 8. A partir del 29 de gener s’elaboraran sessions amb els agents específics relacionats amb la mobilitat. Al mateix temps, a títol individual, tothom podrà proposar suggeriments a través de la web www.visc.ad. “És important escoltar la ciutadania per poder veure i determinar possibles arguments i millores en una xarxa cada vegada més saturada”, va mencionar Forné, que va agregar: “Aquesta participació ciutadana ens ajudarà a determinar alguns aspectes de línies de bus que des de l’administració no sabem veure, perquè al final són els usuaris els que utilitzen aquest servei”. La valoració de les propostes es farà el maig.
POSSIBILITAT DE CREAR NOVES LÍNIES D'AUTOBÚS
El Govern es compromet a analitzar totes les propostes que plantegin els ciutadans en el procés participatiu per millorar el transport públic. De fet, tal com va afirmar el secretari d’Estat de Transports, David Forné, si la població demanés la creació de noves línies de bus, com la interconnexió de les dues valls sense fer parada a la capital, la proposta “serà escoltada i valorada per a una possible implementació”. Tot i que també va deixar clar que “estem parlant de concessions i no són decisions que es puguin prendre d’un dia per l’altre”, va matisar el secretari d’Estat.