MATRICULACIONS

Els vehicles híbrids són els més venuts en el mercat sostenible

El sector troba “regular” la davallada tot i passar dels 4.626 l’any 2022 a 4.041 el passat

Cotxes que arriben a un concessionari.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Menys vehicles, però més sostenibles. Aquestes són les dades que s’interpreten de l’informe que va publicar ahir Estadística sobre les matriculacions de vehicles l’any 2022. El passat any es van matricular 4.041 vehicles, una davallada ostensible respecte al 2022, quan es va tancar l’any amb 585 vehicles més, un total de 4.626. Els híbrids són la dada positiva, ja que pugen fins als 794 vehicles, superant els 731 del 2022. Els elèctrics, la segona alternativa ecològica, són l’altra cara de la moneda i es desplomen gairebé fins a la meitat, de 272 a 151.

La disminució de matriculacions dels vehicles de gasolina i gasoil, un 12,1% menys (314) i un 20,1% menys (185) respectivament, va anar en detriment dels vehicles híbrids. Organitzats en quatre categories, tres d’elles van incrementar les seves xifres respecte al 2022. Per una banda, els híbrids de gasolina endollable van augmentar en 27 els vehicles matriculats, passant d’11 a 21. Per altra banda, els híbrids de gasolina no endollable ho van fer de 24 a 30, mentre que es va matricular el primer vehicle híbrid de gasoil endollable. L’única categoria en què la variació va ser negativa van ser els híbrids de gasoil no endollable, que van baixar dels 12 al 7.

Aquesta variació negativa del 12,6% en les matriculacions es trasllada a una caiguda pronunciada del 15,3% dels turismes (470 d’un total de 2.608) i de les motocicletes (89 d’un total de 926). Paradoxalment, els camions i les camionetes augmenten moderadament en un 11,4%, amb 42 nous vehicles d’un total de 409.

“Potser estem veient una regularització del mercat postpandèmia, perquè aquella normalitat no ha tornat”, va dir en una conversa amb el Diari el president de l’AIVA, Carles Sansa. Per a Sansa, la baixada, que reflecteix l’actual realitat econòmica del país, es deu a factors “diversos” i considera que els “excepcionals” pics de venda del 2021 i el 2022 es deuen a una “sobtada” entrada de nous residents i a un augment de la construcció i la venda d’habitatges. “Vam tenir un repunt del consum a tots els nivells, i l’automòbil és un d’ells”, va apuntar. L’evolució anual indica que entre el 2017 i el 2019 va haver-hi una estabilització del mercat, al voltant de les 4.500 matriculacions. L’any 2020, el de la pandèmia, la xifra es va situar en els 3.676, mentre que el 2021 es va quedar a les portes dels 4.500 per pujar fins als 4.626 l’any passat. La tendència anual perpetua la línia que la mensual va marcar els darrers mesos de l’any. El setembre va incrementar en un 0,7% la variació mensual, la qual va ascendir a l’octubre fins al 2,9%, i el novembre, al 3,7%. El desembre va frenar l’augment i el va situar cinc dècimes per sota del mes anterior.

"ESGOTAMENT D'ESTOC", QUE S'ARROSSEGA

Sansa creu que encara s’arrossega un “esgotament de l’estoc” des de la pandèmia, perquè “una gran demanda, sumat a increments de preu, guerres, augments dels costos de transport i energètics” produeix problemes d’entrega encara vigents. El president d’AIVA també va opinar que “no tot el vehicle matriculat és nou”, que guarda dificultats per “proveir-se” i que s’hauria de desgranar els vehicles per categories, per saber si el nou continua amb les mateixes vendes. Tanmateix, creu que el vehicle importat ha baixat perquè ha tingut uns augments de preu exponencials.

tracking