REPORTATGE
Art en moviment
Els aficionats dels vehicles històrics celebren l’aprovació per part del Govern del reglament que actualitza la tipologia d’automòbils que poden optar a aquesta distinció.
El món dels vehicles històrics està d’enhorabona. La nova mesura del Govern, que va aprovar un text que actualitza els criteris que regeixen els vehicles clàssics, va ser molt ben rebuda pel president de l’Associació Andorrana de Vehicles Antics, Lluís Dejuan, que va definir la iniciativa com “un gran pas endavant per legislar la problemàtica amb els cotxes clàssics”, ja que a la resta de països veïns la llei ja deia que un vehicle per ser considerat històric havia de tenir 30 anys d’antiguitat, però aquí “no sabíem si els vehicles eren clàssics a partir dels 25 anys o dels 30”. Per tant, la nova legislació “ens dona una eina per poder catalogar els automòbils clàssics”. La diferència en el reglament que hi havia fins ara portava al fet que a vegades “s’acceptessin vehicles que no reuneixen les condicions”, va afegir Dejuan.
Pel que fa als requisits que fan que un vehicle pugui optar al distintiu d’històric, Dejuan va remarcar que “no només hi intervé l’any de fabricació, sinó que importen molts altres factors perquè es declari un automòbil com a clàssic”. Per exemple, cal tenir en compte la pintura, el motor, la tapisseria i l’estat de conservació en general de l’automòbil. Ara, i segons apunta la nova llei, per tal que un vehicle ja matriculat a Andorra pugui ser considerat un vehicle històric haurà de presentar una sol·licitud davant la Comissió de vehicles històrics, que valorarà si pot ser admès tenint en compte el seu interès cultural o patrimonial. Les persones que s’encarregaran d’escollir els cotxes mereixedors d’aquest reconeixement seran un representant del ministre titular de Cultura, el president de l’Automòbil Club d’Andorra i un representant del comitè tècnic del Museu Nacional de l’Automòbil.
Un altre dels motius que Dejuan va afegir a la celebració va ser que Andorra és “un dels països amb un parc d’automòbils clàssics més extens d’Europa, i potser del món”, ja que un 17% dels vehicles que circulen pel Principat són clàssics, segons va afegir Dejuan. Per aquest motiu, el nou reglament “era una de les coses que com a aficionats crèiem que s’havia de fer amb més urgència”. Només a l’associació que presideix Lluís Dejuan ja hi ha 300 membres, que junts sumen una col·lecció que “pot sobrepassar el miler de cotxes clàssics i antics”.
Dejuan també va recordar que els vehicles clàssics i antics “no deixen de ser patrimoni” i els va definir com “una peça d’art a la qual s’afegeix una nova dimensió, el moviment”. I és que el president de l’Associació de Vehicles Antics va lloar la virtut dels automòbils de poder-se moure i fer una exposició en qualsevol lloc, un fet que “no es pot donar amb altres formes d’art”, va rematar Dejuan, que també va recordar la feina de conservació i difusió de la cultura clàssica que fan a la seva associació.