DEMANDA JUDICIAL
L'antiga Dorsia ja té una condemna per no retornar 6.300 euros
La dona va guanyar un judici a la Batllia perquè va avançar 6.300 euros per una operació que no li van acabar fent
Surt a la llum el primer cas d’una denúncia a la Batllia contra l’antiga clínica Dorsia, acusada de no retornar els diners d’una operació de reducció de pit de 6.300 euros. La demandant va guanyar el judici el setembre passat, però la franquícia d’estètica es va declarar insolvent i la pacient encara no ha rebut la seva contribució inicial per a la suposada operació ni cap compensació econòmica pels danys i perjudicis del cas. De fet, va haver de retribuir de la seva mateixa butxaca els costos judicials del procés tot i guanyar-lo. Els fets van ocórrer el febrer del 2022, quan la demandant va efectuar, en pagaments fraccionats durant dos mesos, una suma total de 6.300 euros per dur a terme una operació quirúrgica que mai es va arribar a produir, ja que en un principi la clínica estètica va al·legar-hi “motius mèdics”. El cas va arribar a la Batllia un any i mig després, el 21 de juny del 2023, i només una setmana més tard es va admetre a tràmit la demanda. En l’escrit de l’acusació, la part demandant va requerir el retorn íntegre corresponent al cost de la suposada operació que la clínica no va arribar a prestar mai, els interessos legals de la quantitat des de la data de contesta fins que es fes efectiu el pagament i els costos processals del judici.
La demanda no va obtenir resposta fins tres mesos més tard, el 21 de setembre, després de dos intents extrajudicials en què la franquícia no va mostrar interès ni va pronunciar-s’hi. A la tercera la clínica estètica va demanar l’exempció dels pagaments d’interessos i les costes del judici, “ja que no concorre mala fe”, i un aplanament de la quantitat. Un aplanament consisteix en l’acceptació dels fets o part dels fets de la demanda, sense reserves ni condicions, i a partir del qual es posa de manifest, de forma unilateral, la voluntat de no oposar-se a la pretensió de l’altra part. Tot i això, la franquícia es va “aplanar” en la totalitat de la demanda, requerint que no se li imposin les costes processals, ja que no s’ha pogut retornar la quantitat per “motius de dificultats econòmiques i que, per tant, no contravenen l’ordre públic, ni en frau de llei ni en perjudici de terceres persones”. També van manifestar que es va convenir la devolució de les sumes abonades a compte, però que va ser impossible a causa dels greus problemes financers i dificultats de tresoreria. Des de la clínica estètica es va fer saber en repetides ocasions a la denunciant que la prioritat era el retorn de l’import tan aviat com es pogués i al judici van argumentar que la part acusada mai va voler enriquir-se a costa seva.
Tot i l’al·legat, la batlle va sentenciar a favor de les peticions de la pacient i va condemnar a l’antiga clínica Dorsia al pagament de l’import, els interessos i les costes judicials. Per la insolvència dels condemnats, qui de moment s’ha hagut de fer càrrec de les despeses processals és qui va guanyar el judici. Segons l’advocada de la víctima, amb molta seguretat mai arribarà a cobrar els diners que ha pagat i que, segons la justícia, hauria de rebre. L’única alternativa és la petició per embargaments de béns, tot i que en desconeixen el recorregut.
CONSUM ACUMULA UNA VINTENA DE QUEIXES D'AFECTATS PER LA CLÍNICA
Les denúncies que el departament de Consum té sobre la taula contra l’antiga clínica Dorsia voregen la vintena, tot i que la darrera informació facilitada pel Govern –a mitjan desembre– apuntava que eren 14 els perjudicats abocats a una reclamació judicial, com el cas exposat anteriorment, per danys i perjudicis perquè no havien rebut cap resposta de la directora de la clínica. Alguns dels afectats se’ls va citar fa un parell de dies per exposar-los que, a través de la via de l’administració, es va obrir un expedient sancionador a la clínica estètica després que els responsables del negoci no responguessin favorablement dins el termini de 30 dies que Consum els va donar per resoldre les queixes dels usuaris. Els perjudicats, que s’estan agrupant per fer un front comú contra la franquícia estètica, han de decidir ara si, com la dona que reclama l’import de la seva operació de pit que mai va tenir lloc, intenten recuperar els diners perduts per la via de la reclamació judicial. Per la seva banda, la cadena espanyola Dorsia va assegurar fa un mes que des del setembre del 2022 no mantenia cap relació amb el negoci andorrà.