OBRES PÚBLIQUES
Desbloquejades les obres del vial
Abans que acabi l’any es protegirà la riba del riu de la caiguda de rocs i a l’inici del 2025 es començarà a perforar el túnel de Rocafort
El darrer tram del vial de Sant Julià de Lòria es començarà a construir al final d’aquest any. Segons va explicar ahir al Diari el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, a la tardor es faran els treballs per protegir la zona de la caiguda de blocs rocosos. Ferré va detallar que, un cop l’espai sigui segur per als treballadors, s’adjudicaran els contractes de les obres i, “cap al març o l’abril”, s’iniciarà la perforació del túnel de Rocafort.
El ministre preveu que el túnel estigui enllestit al final del 2027. L’equipament disposarà de tres carrils, tindrà uns 200 metres de llargada i connectarà la zona de la borda de l’Huguet amb l’entrada al vial, ja construïda, situada just després de la rotonda del túnel de la Tàpia. Aquest traçat, va assenyalar el responsable de Territori i Urbanisme, permetrà reduir la massa de vehicles que circulen pel tram central de l’avinguda Francesc Cairat i la rotonda del túnel de la Tàpia.
La previsió del Govern és que les obres costin uns 24 milions d’euros. La xifra final, com passa sempre en grans projectes d’obres públiques, podria variar, va recordar Ferré, arran d’eventuals increments en el futur del preu dels materials. Sigui com sigui, l’executiu hi destinarà vuit milions anuals en els pressupostos del 2025, el 2026 i el 2027.
L’avançament de les obres del vial lauredià ha estat possible gràcies a un acord entre el grup parlamentari Demòcrata, el de Ciutadans Compromesos i el de Concòrdia. Les converses, en què també ha participat el cònsol major de Sant Julià de Lòria, Cerni Cairat, han conclòs amb el compromís de Ferré d’incloure una partida de 100.000 euros en el pressupost d’aquest any, import que, tot i que podria semblar insignificant amb relació al cost total de les obres, permetrà licitar-les i adjudicar-les abans del final d’any o a l’inici del 2024.
La negociació ha estat impulsada pels representants lauredians de Concòrdia al Consell General, Pol Bartolomé i Maria Àngels Aché. Bartolomé va mostrar-se ahir satisfet en declaracions a aquesta publicació per l’acord assolit amb la majoria parlamentària. “El vial farà de Sant Julià de Lòria una parròquia més amable per a tothom”, va afirmar. A més, el conseller va assegurar que les terres que caldrà retirar durant la perforació del túnel ocuparan el 50% de l’abocador de la Rabassa. “Ara és més clar que l’abocador només ha de rebre els residus de Sant Julià”, va recalcar.
Ferré, per la seva part, va celebrar el pacte entre les tres forces parlamentàries. “El vial contribuirà a millorar la circulació a la principal via d’entrada al país i millorarà la qualitat de vida dels lauredians”, va afirmar.
El projecte de construcció del vial data de fa 20 anys. Calia actualitzar el document. És per això que al pressupost d’aquest any s’hi va assignar una partida d’uns 450.000 euros. L’informe, van confirmar Bartolomé i Ferré, estarà enllestit aquest estiu.
El ministre, d’altra banda, va explicar que el Govern està treballant en altres projectes de millora de les infraestructures viàries de Sant Julià de Lòria. Un dels dossiers més importants és la construcció d’un altre carril de pujada en un tram d’uns 100 metres de llargada de la CG-1 situat entre la rotonda de la Portalada i la rotonda del River, on ara només n’hi ha un. Ferré va recordar, a més, que Territori i Urbanisme impulsa paral·lelament el vial de la Massana i l’eixamplament de la CG-2 a la zona de la Trava, a Canillo.
La CG-1 és la principal via d’entrada de vehicles al país. Un dels trams de la carretera on se solen formar més cues, sobretot en temporada alta, és, justament, el que va de l’avinguda Francesc Cairat a la rotonda del túnel de la Tàpia. Per alleugerir la circulació en aquesta zona, Mobilitat va posar en marxa el febrer del 2020 un pla pilot de doble carril en sentit nord. La solució, fins ara efectiva, es mantindrà amb tota probabilitat mentre Sant Julià encara no disposi del vial.