Formes de mobilitat

Divisió per la unificació del taxi

Una part del col·lectiu, aplegada a l’entitat ATI, demana la integració i operar amb una mateixa app per competir amb els VTC

Un taxi aparcat en una parada.Fernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Associació de Taxis Interurbans (ATI) va acusar l’Associació de Taxistes Andorrans (ATA) de ser la raó per la qual no es va unificar el sector. Un dels membres, Armand Godoy, va denunciar que va ser l’ATA l’única organització de taxistes que es va negar a la unificació del sector a través d’una sola aplicació i un sol centre de trucades. Aquesta possibilitat va sorgir durant l’any 2019, quan es van fer reunions amb el Govern per intentar que tot el gremi operés amb les mateixes eines.

Al país hi ha 65 llicències de taxi, un nombre prou reduït que fa que sigui “més lògic que els taxis treballéssim junts”, va dir Godoy, però la negativa de l’ATA ho va impedir. Ara porten “dos o tres mesos intentant que entri en funcionament una sola app per a tot el Principat”, però ara com ara aquesta opció és molt llunyana per la falta d’interès de l’ATA, va reconèixer el taxista.

“El càncer del taxi és el taxista”, va afirmar el membre de l’ATI, que va manifestar que a algunes parts del sector no els interessa el progrés i només volen seguir treballant com ho han fet tota la vida, i això va obrir la porta a l’arribada de la modalitat VTC a Andorra, amb empreses com CityXerpa. Godoy va explicar que les companyies de VTC sovint s’aprofiten de la desactualització dels taxistes per entrar al mercat oferint aplicacions que faciliten molt la gestió de viatges al client, va lamentar Godoy.

Tots aquests problemes van ser recollits en una carta oberta que es va redactar des de l’ATI dirigida a tot el sector del taxi i a la ciutadania. A l’escrit, els conductors van remarcar que “seguim ancorats en mètodes de treball del passat” i que la fragmentació, “sumada a la resistència d’una part del sector a adaptar-se a les noves tecnologies, ha conduït a una desorganització palpable en el servei que oferim”. Com a solució, l’ATI proposa una sola aplicació “que podria ser gestionada pel Govern”.

Per part de l’ATA, el president de l’associació, Marcio Pereira, va apuntar que no veuen desgavellada la possibilitat d’unir tots els taxis sota una mateixa bandera, però la seva proposta és que la resta d’associacions s’integrin a l’ATA. Pel que fa a les reunions que es van produir entre el 2019 i el 2021, Pereira va acceptar que “en un primer moment ens vam oposar” a la proposta del Govern per unificar tots els serveis de taxis, ja que a l’ATA “tenim l’associació més gran del país i una app en funcionament”, però va firmar que tenen “els braços oberts per a qui vulgui entrar a la nostra associació”.

TRANSPORTS REPLANTEJA LA UTILITAT DEL 'BLABLACAR ANDORRÀ'

La plataforma de Govern per compartir cotxe que va entrar en funcionament ara fa prop d’un any ha anat de “més a menys”. En un principi, Carles Miquel, director del departament de Transports, va apuntar que va tenir una acollida molt gran i molts usuaris van publicar els seus viatges a través de la plataforma. Amb el pas dels mesos, però, l’ús de la plataforma va disminuir substancialment per dos motius principals, segons Miquel: un cop es feia un viatge, els usuaris ja podien intercanviar dades per estar en contacte directe sense necessitat d’utilitzar el portal com a intermediari, i que just quan es va estrenar aquesta aplicació el Govern va anunciar la mesura de posar el transport públic gratuït, fet que va disparar l’ús dels autobusos i va reduir la necessitat de molts ciutadans d’agafar el transport privat. “Una plataforma per compartir vehicle a Andorra no té sentit”, va admetre Miquel, que va afegir que més enllà de disposar d’un portal per organitzar viatges, “és més interessant treballar en la sensibilització de la gent”. Per això, des del departament de Transports tenen oberta la possibilitat de crear campanyes de conscienciació dirigides a “les grans empreses, de més de 100 treballadors”, que tenen molta gent fent el mateix trajecte diàriament i que podrien anar a treballar compartint un vehicle. De la mateixa manera, també es podrien estendre les campanyes a tota la ciutadania, per conscienciar sobre els mitjans de transport no contaminants. El següent pas de la plataforma es decidirà en el procés participatiu sobre el transport públic i la mobilitat sostenible, que té com a objectiu incorporar la visió de la ciutadania i dels agents implicats en la mobilitat interna a Andorra en les estratègies de futur que es defineixen per aconseguir una mobilitat més sostenible i una millora del transport públic. En aquestes reunions, Miquel va apuntar que volen “escoltar la ciutadania i que ens expliqui els seus neguits” envers el transport sostenible. Miquel va remarcar que “la finalitat de Govern és fomentar la mobilitat sostenible” i “reduir al màxim els desplaçaments amb eines com la digitalització i el teletreball”, objectiu pel qual seguiran treballant.

tracking