Protestes a Catalunya
Les set hores de tractorada posen Andorra al límit del col·lapse
Els agricultors catalans causen retencions de vuit quilòmetres amb una marxa lenta de tractors al matí i tancaments a la tarda per reclamar millores al sector
La mobilització dels pagesos catalans amb tractorades i talls a la carretera N-145 va alterar la circulació durant set hores, entre les onze del matí i les sis de la tarda d’ahir. Això va provocar cues de gairebé deu quilòmetres a la via que connecta la Seu d’Urgell amb el país. Segons va explicar el coordinador territorial de la Unió de Pagesos, Joan Guitart, més de 100 vehicles, entre els quals hi havia tractors, remolcs i automòbils tot terreny, van participar en la mobilització per reclamar millores al sector. Bona part dels agricultors provenien de les comarques de la Cerdanya i de l’Alt Urgell, i demanaven al govern de la Generalitat reduir la burocràcia a la qual han de fer front, garantir un major control de la fauna salvatge perquè els fa malbé les collites dels camps, i criticaven el tracte que reben per part de les grans cadenes d’alimentació, ja que consideren que els paguen per sota del cost de producció.
La protesta va començar passades les onze del matí, quan els participants van iniciar una marxa lenta cap a la frontera hispanoandorrana. La tractorada va provocar retencions de fins a vuit quilòmetres al migdia, segons va informar el Servei Català de Trànsit. Dels gairebé 20 quilòmetres que hi ha entre la rotonda que connecta l’N-260 i l’N-145 fins a la Farga de Moles, a tocar amb la duana, la comitiva va tardar aproximadament una hora i mitja a cobrir tot el trajecte. Un cop arribats a la frontera, van deixar passar la caravana de vehicles i després van procedir a llegir el manifest que va preparar per a l’ocasió la Unió de Pagesos en les reivindicacions que es van portar a terme per diferents indrets del territori català, com a Vic, Granollers, Montblanc o la Fondarella. Un cop transcorreguda una hora, els treballadors del sector primari van reprendre la marxa lenta, aquesta vegada cap al sud, en direcció la capital de l’Alt Urgell. Pels volts de les tres de la tarda van arribar a la Seu i a partir d’aquí van tallar la carretera en tots dos sentits. Cada hora que passava obrien el pas dels vehicles per descongestionar una mica, però això només era durant un període determinat, entre un quart d’hora i vint minuts, tal com va explicar Guitart. Tot i això, en el tram final de la concentració no es va mantenir i no es van produir obertures fins passats uns deu minuts de les sis de la tarda, hora que va finalitzar la mobilització.
La situació va generar inconvenients i retards tant a les companyies de transport com també en les de mercaderies. “Perquè et facis una idea, ara són gairebé les cinc de la tarda i la línia que ha sortit a les dues farà uns 20 minuts que ha pogut passar la Seu”, va declarar el CEO d’Andbus, Dani Vinseiro. Aquest comboi va estar més de dues hores per fer el trajecte de l’N-145, segons les declaracions del responsable de l’empresa. El dirigent dels autobusos també va explicar que va viure la situació “amb resignació i paciència perquè tampoc podem fer gaire cosa més”, i va concretar que al matí havien pogut rodar amb certa normalitat, però que a la tarda ja va ser diferent. Malgrat que els pagesos van anunciar que tallarien la calçada, ni Andbus, ni Direct Bus ni Hife van experimentar cancel·lacions dels clients que havien adquirit bitllets per desplaçar-se el llarg del dia.
Pel que fa als camions de mercaderies, també es van veure afectats. Noelia Ovelleiro, de Catrans, va comentar que els camions es van avançar fins a gairebé dues hores per evitar trobar-se el bloqueig. En aquest sentit, dos dels cinc vehicles van engegar l’activitat a les tres de la matinada i els altres dos, a les quatre. Tot i això, Ovelleiro va afirmar que de tornada cap al Principat, passades les onze, “se’ls han trobat i han estat una hora fent marxa lenta”. Des de NaGrup també van patir “inconvenients i algunes demores”, d’acord amb el que van explicar fonts consultades per aquest mitjà. En el seu cas, també van avançar les hores de sortida, encara que molts dels tràilers surten de nit. Un en concret va arribar a estar dues hores parat, tal com van explicar.
EL SECTOR TURÍSTIC NO ES VEU PERJUDICAT
Els talls a les carreteres que s’han produït els últims dies tant a Catalunya com a França no preocupen excessivament la Unió Hotelera Andorra. “Cada cop que tallen no ens va a favor, ens preocupa pel que fa a la imatge, però al Pas vam tenir un 90% d’ocupació durant els talls”, va afirmar Jordi Pujol, president de l’entitat. Ahir el sector turístic tampoc se’n va veure gaire perjudicat, ja que Pujol va explicar que “no en tenim constància” i que “seria més problemàtic si fos el cap de setmana”.