SANITAT
La branca de salut de l'USdA culpa el SAAS del fracàs del transport sanitari
El sindicat lamenta la lentitud, la passivitat i l’immobilisme de la parapública
La branca sanitària de la Unió Sindical d’Andorra (USdA) va publicar ahir un fil a X referent al transport urgent no medicalitzat. En el comunicat va expressar que “lamentem la passivitat del SAAS” i va considerar “un fracàs anunciat” la renúncia del servei, del qual “la concessió va donar problemes des de l’inici”.
El sindicat sanitari va remarcar específicament que “lamentem, un cop més, la lentitud, la passivitat, l’immobilisme i la política de fets consumats del SAAS”, un cop confirmada la notícia que les empreses que van guanyar el concurs no donarien continuïtat al servei d’ambulàncies. De la mateixa manera, el sindicat va lamentar “la manca d’aposta per la modernització, actualització i optimització d’un servei essencial que hauria de ser 100% públic i desvinculat d’interessos econòmics”.
L’USdA va apuntar en el comunicat que “un nou concurs maquillat creiem que no és la solució. És un sistema que només beneficia uns quants inversors privats i que no redunda en la qualitat desitjable”, fent referència al concurs que va convocar el SAAS després de mesos de problemes pel conflicte amb el personal de l’empresa que va assumir el transport sanitari assistit intern no medicalitzat el setembre del 2022.
La direcció del SAAS va anunciar dijous que licitarà un nou concurs públic i que inclourà en les bases les noves condicions recollides en el conveni col·lectiu negociat entre empresa i treballadors. ATS continuarà cobrint el servei fins que s’adjudiqui a la nova concessionària, tal com estableix la llei. L’empresa ATS va viure durant el temps que va tenir la concessió del transport no medicalitzat diversos conflictes amb els treballadors, que es van resoldre després d’una mediació i de diferents negociacions amb la signatura d’un conveni col·lectiu. L’acord havia de resoldre les reclamacions del personal, però el compliment de les condicions fixades al conveni suposava un increment de despesa que la concessionària no podia assumir.
La Unió Sindical va reclamar també dins del comunicat que “el transport sanitari hauria de ser un servei públic” i que el control hauria de ser assumit pel més semblant a una entitat pública, que seria una parapública.
El sindicat va celebrar la victòria de la negociació del comitè d’empresa delSAAS, ja que“ha regularitzat lasituacióde 280 treballadors que cobraven menys del 5% del seu pla de carrera nivell A”, i va expressar que “desprésde les negociacions entre el comitè d’empresa”, amb la majoria absoluta de l’USdAi direcció delSAAS,es va aconseguir que cobrin el 5% que els correspon segons conveni.