UN PILAR ECONÒMIC
Els turistes gasten més de 170 euros cada dia
La mitjana s’ha incrementat en 50 euros l’última dècada, segons les dades d’Andorra Turisme
En els darrers deu anys, el país ha aconseguit capgirar la percepció que es tenia des de l’estranger. Precisament perquè fa una dècada es va canviar la manera de comunicar la marca turística i això ha comportat una visió més “prèmium”, va defensar l’executiu en cap d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, en declaracions al Diari. “Andorra ha millorat substancialment tot el que és l’oferta en global”, va asseverar Budzaku, el qual va afegir que “la marca d’Andorra estava molt enfocada a la qüestió de paradís fiscal i ara això ha canviat radicalment”.
La transformació ha estat possible gràcies a les inversions, però alhora per una millora de tots els agents implicats, per la qual cosa ha comportat un augment de turistes i també de la despesa que deixen a les arques. De fet, des del 2013 fins al 2023, la despesa mitjana dels turistes al país s’ha incrementat en uns 50 euros, d’acord amb el que va explicar el dirigent de l’entitat.
“Un turista el 2013 gastava 125 euros diaris, ara en gasta 175. És cert que han pujat els costos, però en principi estem parlant d’un model de creixement que va acompanyant d’un turisme de més qualitat”, va declarar Budzaku. Per a l’expert, això s’atribueix perquè “els restaurants estan millor ara; hi ha una oferta d’oci fora de la zona urbana que és molt millor; les pistes d’esquí ho fan cada vegada millor amb la neu artificial; i els hotels també són millors”, va manifestar el responsable. Per aquest motiu l’objectiu d’Andorra Turisme és intentar impactar a una quinzena de països que en aquests moments disposen d’un poder adquisitiu alt, com Mèxic, Brasil o els Estats Units, i en un futur l’Orient Mitjà. Aquesta estratègia s’està duent a terme per “aconseguir estades una mica més llargues”, va comentar el CEO, atès que la mitjana actual és de 2,9 dies segons l’Organització Mundial del Turisme (OMT) i de tres segons Andorra Turisme.
L’any passat, 4.048.185 turistes van visitar el Principat, unes xifres que també s’han vist incrementades l’última dècada. “D’uns 2,2 milions de turistes hem passat a quatre milions, és a dir, això són unes xifres pràcticament del 81% més de turistes”, va precisar el dirigent de l’entitat. De fet, segons dades de l’OMT, la mitjana del creixement anual dels últims deu anys d’arribades de turistes al país ha estat del 0,3%, mentre que en el conjunt d’Europa es troba en nombres negatius, de -8,3%.
També s’ha pogut girar la truita pel que fa als visitants que no es queden a dormir, una de les qüestions on s’ha posat èmfasi aquest últim període. “Les persones que venen a Andorra i no hi dormen han baixat un 6%”, va remarcar Budzaku. De totes maneres, amb la pandèmia, els excursionistes van incrementar, i van passar dels 4,6 d’abans de la covid als de 5,2 actuals. El dirigent també va remarcar que s’ha disparat el turista que no prové dels mercats d’Espanya i França amb un “55%, hem passat a més de 700.000 turistes que dormen com a mínim una nit a Andorra”. I va concloure dient que “això són xifres realment espectaculars” i que el país “s’està convertint un destí realment top mundial”.
El 2023 es va tancar amb 9.367.696 visitants. Una de les xifres més altes dels darrers anys i que no són vistes com un gran volum de massificació. “Andorra té més problemes de concentració de turistes que de massificació”, va valorar Budzaku, al·legant que hi ha períodes en què “encara no estem amb les xifres que realment pertanyen a aquest concepte de massificació”. I va posar l’exemple que el país només se satura en èpoques molt puntuals, com és el cas del mes d’agost, en què entren gairebé un milió i mig de persones, o pel pont de la puríssima, que coincideix amb dies festius dels espanyols i dies laborables dels ciutadans. En aquest sentit, va acabar adduint que “totes les destinacions bones tenen problemes de massificació”.
Budzaku també va comentar que les expectatives turístiques són altes aquest any a tot el món. Aquesta és una de les conclusions que van extreure els actors del sector terciari, que van ser presents a la Fira Internacional del Turisme (Fitur) de Madrid ara fa un parell de setmanes. La recuperació de la crisi econòmica derivada del coronavirus ha estat més ràpida que el que es pronosticava i “ara hi ha molta inversió en el turisme”, va indicar l’executiu en cap. Aquesta situació es deu al fet que hi havia molts països amb una dependència important del turisme en el seu producte interior brut (PIB) i amb l’epidèmia “el turisme va perdre dos anys i ara això s’ha de recuperar”, va esmentar l’expert.
BITLLETS D'AVIÓ MÉS CARS D'AQUÍ A 5 ANYS
Els vols llargs seran més cars en el futur. El CEO d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, va detallar que d’aquí a cinc anys el cost d’un bitllet serà més elevat per les “diferents taxes mediambientals, i això les destinacions intercontinentals ho patiran una mica més”. El motiu, segons l’executiu, és perquè “tindrem una perspectiva del turisme molt enfocada en la sostenibilitat”. Per això va acabar afirmant que es requeriran més inversions per diferenciar-se de la competència a escala mundial.