ENSENYAMENT
Les escoles veten els mòbils per evitar-ne el mal ús dels alumnes
En els diferents sistemes impedeixen les “interferències” dels dispositius
La tecnologia és un suport en l’ensenyament, però amb cura. Les escoles del país dels diferents nivells han optat per vetar que els alumnes tinguin els mòbils a les aules, ja que s’ha comprovat que suposa una interferència en l’aprenentatge. L’accés als telèfons mòbils a les escoles de primera i segona ensenyança està en el punt de mira de l’Associació de Mares i Pares d’Alumnes de l’Escola Andorrana (AMPAEA) i del Govern. Tots dos treballen perquè l’alumnat no caigui en conductes individualistes pel fet de tenir accés al dispositiu mòbil en espais socials com és l’escola o s’arribi a continguts inapropiats, entre altres qüestions que s’han posat sobre la taula amb la voluntat de regular l’ús d’aquests dispositius.
En el sistema andorrà funciona sota la normativa aprovada fa quatre anys pel Govern, la qual prohibeix l’ús del mòbil en primera i segona ensenyança. En canvi, al batxillerat i als centres de formació professional també està prohibit l’ús del telèfon dins del recinte i en horari lectiu, però l’alumnat pot fer-ne ús a l’hora de l’esbarjo.
La normativa canvia en les escoles del sistema educatiu espanyol, on es troben el Maria Moliner i les confessionals Mare Janer, Sagrada Família i Sant Ermengol. En el cas de l’escola de segona ensenyança La Margineda, s’han habilitat unes caixes de fusta a l’interior de les aules perquè l’alumnat hi dipositi el mòbil durant les hores lectives, però el poden utilitzar en les hores no lectives, com la de l’esbarjo o la del menjador. En la mateixa línia s’hi troba el Sant Ermengol, el Sagrada Família i el Mare Janer. Els tres col·legis han introduït armariets a les aules, però, a diferència de la resta, el Janer va fer una inversió de 20.000 euros en mobles on cada alumne té un codi assignat i així, s’asseguren que cadascú deixa el mòbil i les pertinences amb seguretat. Tanmateix, el centre ha deixat de fer servir els telèfons en les assignatures de música i tecnologia, matèries que abans necessitaven els dispositius mòbils perquè hi duien a terme les activitats amb una aplicació que només es podia utilitzar des del terminal.
I centres del sistema educatiu francès, com el Lycée Comte de Foix, a primària i secundària prohibeixen l’ús del telèfon mòbil i a batxillerat se’ls permet usar-lo si ho autoritza el tutor. Però, a diferència dels sistemes espanyol i andorrà, l’alumnat no té l’obligació de deixar-lo a l’armariet, sinó que el pot guardar a la motxilla. Així doncs, els centres educatius del país volen una educació “sense interferències”.
Segons l’últim informe de la Unesco sobre el seguiment de l’educació al món, un de cada quatre països ha aprovat lleis que prohibeixen l’ús del mòbil a les aules. Sens dubte és un tema candent a Europa en aquests moments, però no és fàcil de consensuar. Dins d’Espanya, les diferents comunitats autònomes tenen plantejaments diferents. A França una llei els prohibeix.