Reportatge

La joventut al volant

Estadística calcula un 3,7 menys de permisos de conduir B l’any 2023, que denota una lleu disminució entre els carnets expedits anys anteriors

Un grup de cotxes estacionats en un camp de pràctiques.Arxiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’any 2023, segons dades d’Estadística, hi va haver un 3,7% menys de persones que es van treure el carnet de conduir de la categoria B. Aquesta xifra denota una lleu disminució de carnets expedits que els anys anteriors, ja que el 2020 hi va haver un total de 1.000 persones que es van treure el permís B. Per contra, el 2022 hi havia un total de 957 usuaris amb aquest carnet, 43 persones menys que el 2020. En la mateixa línia, Catalunya registra un 36% menys de joves de 18 i 20 anys en un període de 10 anys amb el permís.

Tot i això, les autoescoles del país no han notat aquesta disminució de la categoria B i contemplen com les noves generacions continuen freqüentant els seus centres per tal de treure’s el carnet ben aviat i, així, poder-se moure pel territori. A Catalunya, però, la tendència baixista és real. Segons la Federació d’Autoescoles de Catalunya, es registra que a les comarques de Barcelona i Girona hi ha 48.000 persones en llista d’espera per examinar-se i aconseguir el carnet, una problemàtica a la qual no està exposada el país: “Cada dimecres fem exàmens i si la persona és constant, en 15 o 20 dies es pot treure el carnet”, diu Katia de Oliveira, de Ruben Autoescola.

D’altra banda, a l’Autoescola Urbi perceben un augment de les homologacions del carnet de conduir, que es podria relacionar amb l’increment de la població al país, ja que hi ha 3.765 persones més respecte a l’any passat, fins a un total de 85.330 habitants, i això comporta que algunes de les persones nouvingudes decideixin homologar-se el permís en arribar al Principat. Així mateix, denoten una tendència alcista en els permisos A de ciclomotor, perquè “ara molts joves aprofiten i se’l treuen directament”, aprofitant que l’any passat es va aprovar la mesura que permet amb 24 anys tenir la categoria superior en ciclomotor. Tot i això, les estadístiques no observen el mateix, ja que l’any passat es van expedir 53 carnets menys que els anys anteriors entre el jovent de 16 i 17 anys, que fa referència al carnet de categoria J, i també n’hi ha un 14,3% menys entre les persones de 14 i 15 anys.

Com a afegitó, les autoescoles del país estan satisfetes amb les noves fornades de joves que s’inscriuen als seus centres, ja que valoren que no tenen el “sistema saturat”, tal com s’està observant actualment a Catalunya, i animen les noves generacions a treure’s el carnet en un període de temps eficaç i sostenible, que no comporta una gran despesa econòmica perquè els exàmens “són més constants”. La problemàtica que es vivencia a Catalunya no es preveu a hores d’ara al país, que ara denota un equilibri.

tracking