Reportatge

Els viatgers volen millores

Usuaris del servei de bus consultats reclamen augmentar els vehicles en hores punta, més freqüències de pas i implantar línies de connexió directa entre parròquies

Dos passatgers pujant en un busFernando Galindo

detail.info.publicated
Roger Saladrigues

Creat:

Actualitzat:

Els usuaris del transport públic es van disparar d’ençà que el Govern va implementar la gratuïtat del servei de bus el juliol del 2022. Dels 9.600 passatgers diaris que es van registrar a l’estiu, es va passar als 17.500 viatgers en un any i mig. Els usuaris valoren positivament el servei, però reclamen alguns canvis per millorar-lo, tal com han explicat alguns d’ells en aquest rotatiu. Entre les modificacions destaca augmentar els combois en hores punta del dia, ampliar horaris o obrir noves línies directes.

“Ha millorat bastant d’un any ençà, hi ha força més línies i passen amb més freqüència, almenys la línia d’Encamp, que és la que agafo habitualment”, va comentar Carolina Escudero. Tot i aquestes millores, hi ha aspectes que els usuaris volen canviar. “Estaria bé que fessin alguns busos directes perquè la gent arribés als llocs més ràpid”, va afirmar una passatgera que no es va voler identificar. Aquest és un dels grans reclams que demana la ciutadania, sobretot els que treballen i viuen fora de les parròquies centrals.

“Hi ha d’haver més busos i línies directes per a les persones que viuen o treballen lluny, com per exemple l’L1 Exprés, que no fa tantes parades” va especificar l’Andrea Luz. En el seu cas, utilitza la ruta de l’L4 per anar a treballar al Pas de la Casa i explica que a l’hivern a “Encamp sempre hi ha cues, els turistes omplen el bus i no hi ha espai per als que treballem i vivim aquí. Acabem esperant una hora més perquè vingui un altre bus”, va afegir Luz, que va dir: “Implementar més línies per poder venir més de pressa i no amb una hora”. La Sophie Guasch també opina el mateix, ja que va assegurar que “els que van fora d’Andorra la Vella haurien de ser més regulars i amb més freqüència perquè la gent que va treballar a d’altres parròquies els puguin fer servir més sovint”.

Una altra petició és augmentar els vehicles en hores punta, com el migdia. “La sortida de l’escola dels nens posaria algun bus més, els nens surten a les tres i el bus va ple” va detallar la persona anònima. “Quan surt la gent jove del col·legi va a petar”, va relatar María España, que es va queixar d’alguns joves perquè no cedeixen el seient a la gent gran. “Quan van al màxim de capacitat n’haurien de posar més” perquè “moltes vegades anem drets fins al vidre del davant del conductor i em sembla una mica perillós”, va indicar la Sílvia.

España va aprofitar per demanar d’ampliar els horaris nocturns durant els dies laborables, atès que hi ha molts treballadors que pleguen tard. “De normal plego a les 10 de la nit i quan vull córrer per agafar-lo ja ha marxat, llavors haig d’agafar un taxi i això diàriament surt molt car”, va explicar la usuària.

“Trobo que a vegades passen tard, aquesta setmana estic arribant uns deu minuts tard a la feina i és la mateixa línia i horari que agafava abans, i després resulta que els dos busos arriben junts”, va manifestar la Sílvia. “M’agradaria que passessin més sovint o quan estan tan plens, que en posin algun més”, va suggerir la Sílvia. “El més important seria intentar que vagin més a l’hora, perquè molta gent els utilitza per desplaçar-se a la feina”, va dir Guasch. En aquest sentit, també es demana que en dies festius s’incrementin els busos perquè “hi ha més turistes i considero que van amb moltíssima gent i haurien de fer un reforç”, va indicar la María. “No entenc per què dissabtes i diumenges l’horari és diferent”, va dir Carminda Cacais, afegint-hi: “Els festius la gent que agafa el bus som treballadors, l’horari és molt diferent i això no va bé perquè treballem més hores i tenim més dificultats”. La passatgera també va precisar que hi hauria d’haver més protecció lateral a les parades pel fred o que els bancs d’espera fossin de fusta perquè els actuals són metàl·lics, per la qual cosa a l’hivern es glacen.

Les persones consultades van valorar satisfactòriament la gratuïtat del servei. La majoria va destacar que la mesura els ha permès estalviar més diners.

tracking