ESTUDI
El confinament va disparar el consum de tabac francès a l'Arieja
Les vendes van pujar un 90% als municipis que estaven més a prop de la frontera
El contraban de tabac provinent d’Andorra va caure exponencialment durant el confinament per la pandèmia de coronavirus entre l’abril i el maig de l’any 2020. La compra de tabac francès es va disparar a l’Arieja i la resta de departaments francesos propers a zones fronteres. Segons un estudi de l’Institut Nacional d’Estadística i Estudis Econòmics (INSEE) gal publicat recentment, les vendes de tabac francès van ser gairebé un 90 % superiors que abans del confinament als municipis situats a menys de 10 minuts per carretera d’una frontera. Les vendes van ser un 65% més elevades als municipis situats entre 10 i 20 minuts de la frontera i no van diferèixer significativament en les poblacións que estan a més de 200 minuts de la frontera.
L’estudi assenyala que els francesos es destaquen d’altres països europeus per la important quantitat de tabac comprat fora de les seves fronteres: “un fenomen fomentat per un preu públic del tabac molt més inferior al que hi ha a França a tots els països fronterers de l’hexàgon, és a dir Andorra, Bèlgica, Luxemburg, Alemanya, Suïssa, Itàlia i Espanya.
A tot el territori francès (exclosa Còrsega), l’excedent de les vendes de tabac va ser del 9,5 %. L’INSEE considera aquesta xifra com “una estimació baixa de compres transfrontereres”, tenint en compte la porositat de les fronteres durant aquest període que va romandre obertes, especialment per als treballadors transfronterers. L’excedent real de les vendes de tabac està estimat per l’INSEE en un 13,5%.
Després de la reobertura de les fronteres, les vendes de tabac al territori francès van tornar a un nivell proper al de principis del 2020 i es van veure notablement molt menys afectades durant el segon confinament que va ser al novembre de 2020.
El nombre de fumadors ha disminuït a França en els últims anys. El 24% de les persones entre 18 i 75 anys fumava cada dia el 2019, en comparació amb el 28% el 2014 . Els cigarrets manufacturats i el tabac per liar a mà representen, en valor, el 82% i el 14%, respectivament, de les vendes de tabac a la xarxa oficial francesa.