INFRAESTRUCTURES

La connexió viària del Pas de la Casa al riu Runer serà de quatre carrils en tots els trams

Amb les reformes al terreny del Tolse, a la frontera espanyola, i a la carretera general 2, a la Cascada de Moles, les carreteres que connecten les sortides del país seran de 4 carrils

Raul Ferré al plató de DiariTV.Fernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

L’any 2027 les dues fronteres d’Andorra estaran connectades per vies de quatre carrils. Ho va explicar el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, en una entrevista al Parlem-ne de Diari TV. Ferré va apuntar que després de la Portalada hi ha un tram amb només un carril de pujada. El terreny dret d’aquesta via, que es coneix com el Tolse, és propietat del comú de Sant Julià, el qual està “d’acord a fer un conveni per eixamplar la carretera”, va explicar el titular de Territori. L’ampliació servirà també per fer més gran una passarel·la que es troba en la voravia que arriba fins al centre comercial Epizen, que el ministre va lamentar que “és massa estreta i no hi caben dues persones”. El projecte per dur a terme l’eixamplament estarà llest l’any vinent, i quan estigui fet el licitaran també l’any 2025. Es calcula que tot plegat costarà 3 milions d’euros.

La connexió amb la frontera francesa també s’ampliarà. Ferré va dir que un cop finalitzada l’ampliació de la carretera general 2 en direcció al Tarter, començaran les obres per eixamplar la via fins a la Cascada de Moles, que serviran per eliminar “dos punts negres que eren perillosos per als conductors i per als vianants”, va matisar Ferré. Les obres començaran l’any vinent. Les dues remodelacions permetran que “des de la duana sud fins a la nord les carreteres estiguin assegurades”, va afegir el ministre de Territori.

El projecte del vial de Sant Julià estarà acabat a “l’agost o el setembre”. Ferré va explicar que aquest any “tenim 400.000 euros per actualitzar el projecte del túnel de Rocafort, ja que el projecte es va iniciar fa 20 anys i les tècniques han evolucionat”. El projecte es podrà presentar a finals d’estiu, “així la gent veurà com queda el túnel”. La instal·lació de les proteccions contra la caiguda de roques a les boques del túnel, per protegir la zona abans d’iniciar les obres, començarà a l’octubre i aquesta fase s’allargarà fins al mes de març del 2025, quan ja s’hauran presentat els pressupostos i les empreses ja podran apuntar-se al concurs. Amb tot, Ferré va anunciar que les obres podran començar el maig del 2025. El titular de Territori va afegir que el túnel “serà la gran sortida de Sant Julià, i els habitants de la parròquia guanyaran en qualitat de vida i podran viure més tranquils en no tenir tants cotxes pel centre de Sant Julià i evitar les cues”. El túnel tindrà un cost de 25,5 milions d’euros i estarà enllestit el 2027.

El ministre va apuntar que a principi de primavera licitarà el tram 3 del desviament de la Massana i Ordino fins a les Palanques, d’on sortiran els ramals a Ordino i Arinsal. La previsió és que les obres acabin l’estiu del 2027, amb un pressupost de 30 milions. El desviament servirà per millorar la qualitat de vida de l’Aldosa i d’Anyós, ja que “les seves carreteres no estan preparades per absorbir tanta circulació”.

TORRENTS

Les reformes als torrents per evitar inundacions ja estan en marxa. Ferré va recordar que “l’estiu passat hi va haver moments de molta aigua i es va desbordar el que baixa de l’Aixirivall”. Allí, el Govern va fer una actuació important fa tres o quatre anys, però va quedar pendent l’últim tram, que va del centre de Sant Julià cap amunt. El darrer tros “està projectat i falta firmar convenis amb el comú i, quan estigui el pressupost obert i firmat el conveni, farem les obres per treure el problema de Sant Julià”, va dir el ministre. Les obres començaran el 2024 i “al cap d’un any i mig” Ferré va apuntar que espera que finalitzin. D’igual manera, el torrent de Fontaneda també rebrà millores i està pressupostat per al 2025

Ferré va recordar que a la carretera de la Massana l’any passat hi va haver una esllavissada de terra. Per evitar que es repeteixi, el Govern instal·larà un mecanisme per recollir l’aigua que caigui i que desembocarà al riu.

300 HABITATGES EN EL PRÒXIM ANY I MIG

El Govern continua treballant en la problemàtica de l’habitatge. Raul Ferré va apuntar que durant els dos primers mesos de l’any “s’han posat en marxa els primers sis edificis del Govern”. A més, ben aviat, “quan tinguem el pressupost actiu”, es trauran dos edificis més, el de Doctor Palau i el de l’antic hotel Font de Ferro. Sumant aquests pisos, més el de l’hotel Àrtic, el de la Borda Nova i la Borda Nova 2, a Encamp, un terreny que el comú va cedir i que suposaran 34 habitatges més, “en un any i mig es podran tenir 300 vivendes”, va celebrar Ferré, que també va sumar a l’oferta l’edifici a l’avinguda del Pessebre, que van visitar diumenge amb la cònsol d’Escaldes, Rosa Gili, i que s’espera que el mes d’agost el comú hagi acabat la seva part de les obres.

FRE A LA CONSTRUCCIÓ SENSE ATURAR-LA

Raul Ferré va apuntar que cal frenar la construcció, però sense aturar-la. El ministre de Territori i Urbanisme va explicar que cal trobar la manera perquè la construcció sigui “sostenible”. Una de les solucions que va proposar el titular de Territori va ser adoptar el model suís, en què s’estableixen certs metres a l’any per edificar, i els que es queden fora han d’esperar a l’any següent. Amb aquest model, els propietaris no perdrien el valor de les seves terres, va acabar Ferré.

tracking