PROTESTES DELS AGRICULTORS
Els pagesos mantindran tallada la C-14 aquesta nit
Trànsit també informa d'una altre afectació a la C-14 per un tall a l'alçada de Ponts
Els pagesos mantindran el tall de la C-14 durant tota la nit. Així ho ha afirmat Ramon Sala, coordinador comarcal del Solsonès de la Unió de Pagesos en declaracions al Diari. El coordinador ha reiterat la queixa que la Generalitat no està acomplint les expctatives, i que , fins que no hi hagi canvis, la posició dels agricultors catalans es mantidrà ferma.
La C-14 també està afectada per un altre tall a l'alçada de Ponts des d'aquest matí tal i com informa el servei de Trànsit.
Tall des de dimarts
Durant tot el dia d’avui els agricultors mantenen els talls que van començar ahir en diferents carreteres catalanes, entre les quals la C-14 a Bassella, un dels accessos que condueixen fins a la duana hispanoandorrana. La calçada d’aquesta zona de l’Alt Urgell va quedar tallada a quarts d’onze del matí en tots dos sentits de la marxa i, fins i tot, els ramaders han passat la nit bloquejant el pas dels vehicles.La manifestació ha generat fins a 2 quilòmetres de retencions a Bassella i Pontsen els dos sentits de la marxa.
Els treballadors del sector primari asseguren que, si no hi ha canvis per part de la Generalitat avui, es plantegen allargar els talls indefinidament. D’aquesta manera ho va explicar Ramon Sala, coordinador comarcal del Solsonès de la Unió de Pagesos. De moment “el govern només ha donat paraules, no hi ha cap fet i estem enfadats”, va asseverar Sala. Un centenar de persones i vora una seixantena de tractors van tallar la via des de bon matí i a la nit s’hi van quedar aproximadament una cinquantena de persones. El bloqueig va ser total perquè es van deixar passar molt pocs turismes. Tal com va assegurar Sala, només es va permetre el pas a “vehicles d’emergències, busos escolars i alguns camions de bestiar i de llet”. Segons va informar el Servei Català de Trànsit, el tall va generar uns dos quilòmetres de cues.
Les companyies de transport lamenten amb resignació els bloquejos perquè els altera la normalitat dels viatges amb retards. Des de l’empresa de mercaderies Catrans van assegurar que el bloqueig els “va afectar molt”. La intenció que tenen per avui és continuar amb les rutes que tenen previstes i, en funció de com es vagin desenvolupant els fets, aniran prenent decisions al respecte. “Tornarem a baixar a Barcelona”, va assegurar ahir Noelia Ovelleiro, directora de Catrans, una companyia de transport de mercaderies. “Els camions sortiran i a veure què es troben”, va comentar Ovelleiro, que va afegir: “Ja hem avisat que potser no hi podrem arribar”. Ahir un total de tres camions de l’empresa andorrana es van veure perjudicats pels talls mentre tornaven cap al Principat de completar el trajecte que cobreixen fins a Barcelona. Els vehicles van sortir a les tres del matí com és habitual i durant l’anada no es van trobar amb cap inconvenient. El problema va sorgir a la tornada, atès que van estar unes dues hores parats a Bassella. Després d’hores d’espera, els conductors van poder esquivar les neutralitzacions amb rutes alternatives passant per Peramola, tal com va explicar la directora. Hi va haver un moment que es van trobar amb arbres que havien estat col·locats per tallar la carretera alternativa, però de seguida van ser retirats i els camions i altres turismes van poder utilitzar el pas per Peramola. Tot i això, l’opció els va provocar retards, ja que els seus transportistes solen presentar-se al voltant de dos quarts de dues del migdia a la nau que tenen a la Seu d’Urgell; en canvi, aquesta vegada ho van fer cap a dos quarts de cinc de la tarda.
L’empresa de transport de viatgers Andbus també es va veure damnificada per les mobilitzacions. En el seu cas també van haver de modificar els desplaçaments habituals. Fonts d’Andbus van comentar que els combois en direcció a Barcelona van passar pel túnel del Cadí i els que es dirigien a Lleida van fer ús de l’alternativa de Peramola. Per això cap dels seus autocars va quedar atrapat a Bassella, van detallar des de la companyia. De totes maneres, això els va generar ser impuntuals en el servei, ja que si en un dia normal fins a la capital lleidatana s’hi estan unes dues hores i mitja, ahir van completar el recorregut amb una hora de més, amb tres hores i mitja. Així mateix, els autobusos de Hife van trobar-se amb complicacions, ja que fonts de la societat van explicar que alguns es van quedar atrapats i van arribar amb demores a les seves destinacions, tot i que no van especificar de quant van ser.
A banda dels talls de la Cerdanya i de l’Alt Urgell, els talls de carreteres es van produir a diferents punts de Catalunya, sobretot en passos fronterers, com a l’AP-7, a l’Alt Empordà.