protesta
El bloqueig de la C-14 a Bassella continuarà fins demà
Els agricultors tenen previst continuar els talls de carreteres fins almenys demà si la Generalitat no els proposa canvis
Les protestes dels agricultors catalans s’allarguen. Els pagesos continuen reclamant millores i han decidit perllongar els talls de carreteres de forma indefinida fins que la Generalitat de Catalunya no els presenti canvis dins el sector. Abans-d’ahir ja van amenaçar d’aquesta possibilitat i ahir van confirmar que tenen la intenció de prolongar-los. Aquesta passada nit –la segona de consecutiva– els ramaders no s’han mogut de la calçada C-14, a Bassella, impossibilitant d’aquesta manera el pas de vehicles. La previsió és que no es moguin del lloc on són fins probablement demà divendres, tot i que encara no hi ha res segur perquè es va decidint sobre la marxa.
“El motiu és el mateix pel qual va començar tot, l’administració no s’ha mogut”, asseverava Ramon Sala, coordinador del Solsonès de la Unió de Pagesos, que està mobilitzat a Bassella. Entre els agricultors hi ha molt de malestar i insatisfacció per la inacció del govern. Abans-d’ahir membres de Revolta Pagesa, un dels sindicats, no els va agradar que el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, no es presentés a la reunió que van mantenir les dues parts, al·legant indisposició per motius familiars. I ahir no hi va haver contactes, tal com van explicar els treballadors del sector primari. Per això les manifestacions continuen arreu de Catalunya, com per exemple a l’AP-7, a Pontós, una de les més massives i on ahir se’ls van unir camperols de la Confederació Pagesa Occitana i Catalana del nord.
“La percepció és que la gent la veig molt animada”, va exposar Sala sobre el fet de continuar tallant carreteres. “La gent està molt enfadada i la causa ho val”, va afegir el coordinador del Solsonès. De totes maneres, el rumb de les reivindicacions podria agafar una altra direcció a partir d’avui perquè hi ha previst que Revolta Pagesa es reuneixi amb el conseller Mascort, tal com van apuntar fonts de la pagesia de l’Alt Urgell, mobilitzats a la Cerdanya.
Un dia més, els bloquejos van tornar a afectar a les empreses de transports. Els autobusos d’Andbus amb destinació a Lleida van tornar a utilitzar el pas alternatiu per Peramola per estalviar-se l’afectació a la C-14 a la Bassella. Van evitar cues, però van efectuar el trajecte amb més de tres quarts d’hora del temps que tarden habitualment. “Ens preocupa perquè és un perjudici pel client, però tampoc estem rebent queixes dels clients perquè saben que no és cosa nostra”, van explicar fonts d’Andbus, que van afegir que esperen que “es resolgui” perquè no poden oferir el millor servei. Els autocars que van desplaçar-se fins a Barcelona van passar pel Túnel del Cadí, com ja van fer durant el primer dia de protestes. En aquesta carretera no hi havia afectacions i la durada del trajecte els surt per un temps similar que quan passen per l’A-2, però econòmicament no els surt tant a compte. “Anar pel túnel és un cost addicional”, afirmaven des d’Andbus.
La companyia de transport de mercaderies Catrans, que fa dos dies va utilitzar el pas alternatiu per Peramola, ahir no el va poder fer servir perquè la via prohibeix el pas a vehicles amb un pes superior a mil quilos per eix i els Mossos d’Esquadra ho van estar controlant, segons van informar des de l’empresa. Per això van haver de conduir fins a la ciutat comtal pel túnel del Cadí, ja que les mobilitzacions a la Cerdanya són molt properes de la frontera francesa. En el seu cas van completar el recorregut sense problemes amb els horaris, tot i que també van patir una despesa més elevada. “És molt més car, són més de vint euros un viatge i ens ha costat uns 200 euros de despesa”, va afirmar Noelia Ovelleiro, directora de Catrans. Els transportistes lamenten la situació i es mostren preocupats per l’allargament dels talls anunciats pels pagesos.
També hi va haver talls en el Pont de Suert (Alta Ribagorça), Coll d’Ares (Ripollès), Soses (Segrià), Tàrrega (Urgell) o a Ponts (Noguera), entre d’altres. Segons un comunicat emès pel sindicat d’Unió de Pagesos, al voltant d’uns 1.200 tractors participen en les mobilitzacions aquests dies, a més d’altres vehicles i remolcs. Des del col·lectiu es queixen de la “competència deslleial d’importacions que no compleixen les mateixes condicions exigides a les produccions agràries dels països de la Unió Europea, i per l’excés de burocràcia, entre altres qüestions”, s’esmenta en el comunicat.