MOBILITAT
Els taxistes creuen insuficients les tarifes per fer viatges als hospitals de fora
El sector demana que el preu del kilòmetre s’iguali al dels viatges per carretera normals
L’actualització de les tarifes dels serveis que ofereixen els taxistes a pacients d’oncologia per traslladar-los a hospitals de Barcelona o Tolosa va deixar el preu en 227,60 euros a la capital catalana i en 260,45 euros a la ciutat francesa. El sector del taxi, però, considera que els preus no s’ajusten a les despeses reals que suposa aquest viatge.
Gustavo Bonacha, membre de l’associació de taxistes interurbans (ATI), va explicar que amb el preu actual, que es va apujar amb l’IPC segons l’últim edicte del BOPA, no és suficient. “El preu està obsolet perquè aquestes tarifes es regularitzen amb l’IPC, però són viatges que porten 20 anys amb el mateix preu”, va explicar Bonacha. Les tarifes també preveuen que depenent d’on surti el servei es pagui un extra. Per exemple, des d’Ordino i la Massana es paguen 16,99 euros extres, mentre que des del Pas són 33,98 euros extres. Tanmateix, Bonacha va remarcar que no és suficient per cobrir els quilòmetres extres. Per tant, el sector demana que el preu dels viatges s’equiparin als del quilòmetre per carretera per l’exterior del país (0,65 euros) i que es pagui també la primera hora d’espera, que és gratuïta en aquest tipus de servei.
El sector del taxi es va reunir amb representants de la CASS per negociar els preus dels serveis. En la reunió van participar dos membres de l’associació de taxistes Andorra (ATA) i Bonacha, de l’ATI, que va apuntar que els representants de la Caixa Andorrana es van mostrar receptius a les demandes d’augmentar el preu, però la possible millora haurà d’esperar “dos o tres mesos”, ja que la pujada amb l’IPC es va fer el passat dia 6.
CONTINUEN ELS ESFORÇOS PERQUÈ TOT EL SECTOR OPERI SOTA UNA SOLA APLICACIÓ
Els esforços perquè el sector del taxi funcioni sota una sola aplicació continua per part de l’ATI. Armand Godoy, membre de l’Associació de Taxis Interurbans, va explicar que estan en contacte amb una empresa perquè gestioni la proposta que presentaran per tal de desencallar una problemàtica que, segons Godoy, fa cinc anys que dura. De moment, l’ATI es manté a l’espera que l’empresa encarregada es desplaci al Principat per fer l’avaluació de l’estat del sector per després realitzar el seu estudi. El sector majoritari del taxi, l’ATA, tampoc estaria conforme amb la unificació a través d’una sola app. La solució de l’ATA passaria perquè la resta del sector del taxi s’unís a ells i treballés amb les seves eines. Una opció que l’ATI no es planteja, ja que no estarien còmodes amb la manera de treballar de l’associació majoritària. De totes maneres, l’ATI seguirà treballant per poder presentar la proposta en la qual estan treballant per tal d’aconseguir que tot el sector operi amb una mateixa app, que seria “beneficiós per a tothom”, va apuntar Godoy.