SALUT

Conscienciació dels mòbils en els àpats

L’associació Adjra reparteix diferents posagots en bars i cafeteries per fer reflexionar

Un grup de persones consultant els mòbils.ARXIU

Publicat per
Roger Saladrigues

Creat:

Actualitzat:

Les addiccions a les pantalles dels mòbils i a les xarxes socials són habituals en la societat actual. Cada vegada és més palpable veure gent enganxada als dispositius telefònics, i en espais socials encara més. A indrets com els establiments de la restauració és freqüent veure grups de persones en una mateixa taula interactuant amb el mòbil en comptes de fer-ho amb els presents, i això és un factor que l’Associació en Defensa del Jovent en Risc d’Andorra (Adjra) vol canviar. Per aquest motiu, l’entitat ha impulsat una campanya en què ha repartit posagots a diferents locals de les set parròquies per conscienciar de l’ús excessiu de les pantalles.

“Molts dels llocs on es fa servir més el mòbil és a bars i cafeteries, i ara s’han posat molt de moda els posagots”, va afirmar Sandra Cano, presidenta d’Adjra. L’associació va detectar que algunes famílies en una mateixa taula “estaven utilitzant el mòbil”, en comptes de conversar, tal com va explicar Cano. Per això s’ha ideat aquesta iniciativa, perquè quan els veus “fas una reflexió, aprofites per estar amb el fill en aquell moment d’esbarjo”, va asseverar la presidenta de l’associació. De fet, així també ho demostren les dades. Segons l’informe Impacte de la tecnologia en l’adolescència, elaborat per Unicef el 2022 entre alumnes de segona ensenyança de nou escoles andorranes, un 40,9% dels joves va informar que els seus progenitors acostumen a fer servir el mòbil durant els àpats familiars.

Adjra vol que aquests rodals que tinguin impacte per contrarestar algunes de les estadístiques que apareixen en aquest informe. De moment han fet 50.000 posagots, i alguns ja s’han repartit en més de 25 establiments. En alguns s’hi poden llegir dades relacionades amb l’ús dels mòbils, com per exemple: “El 17,4% dels adolescents presentaran símptomes compatibles amb una depressió” o “El 29,8% d’adolescents ha arribat a quedar amb gent desconeguda”. Aquestes dades van acompanyades amb missatges contundents, com ara: “La vida no cap en píxels, desperta” o “Desconnecta per reconnectar amb tu mateix, la vida és fora de les pantalles”.

Fins ara la iniciativa està causant cert furor, i és que alguns negocis han arribat a contactar amb la corporació per sumar-s’hi. “Està tenint molta acceptació i estem contents perquè ens està trucant gent que també els volen tenir”, va assegurar la responsable. Fins i tot el Govern els ha encarregat sotagots per fer-los servir en reunions, va comentar la presidenta de l’associació.

Les dades d’aquesta memòria van preocupar i posar en alerta a l’associació. El document va concloure que un 32,7% de les persones enquestades passaven més de cinc hores diàries, entre setmana, connectats al mòbil. En canvi, els caps de setmana la xifra augmentava fins al 48,12%. “Com a associació vam pensar que havíem de treballar i fer una prevenció de les pantalles”, va detallar la presidenta, sobre l’informe d’Unicef.

Precisament, l’activitat principal per la qual utilitzen el mòbil és per finalitats relacionals i lúdiques, com ara xatejar per whatsapp. Les xarxes socials són una altra de les utilitzacions que més fan servir, i el 60,5% va indicar que tenen perfils en diferents plataformes per fer amics. De fet, el 87,2% disposen de tres comptes o més en diferents xarxes o, fins i tot, n’hi ha que tenen més d’un compte obert dins una mateixa xarxa social, el 65,5%.

Per això, Adjra treballa per conscienciar de l’abús que es fa dels dispositius. En aquest sentit, a més dels posagots, es fan xerrades per alertar del perill de les pantalles i les xarxes socials amb la finalitat de “continuar incidint en el discurs”, va apuntar la responsable, que ha fet altres campanyes adrecades a la joventut.

tracking