CIRCULACIÓ PER EUROPA

Els peatges per als vehicles pesants i particulars poden tornar a Espanya

El veí del sud i 15 estats més tenen dos mesos per incorporar la norma comunitària d’eines de pagament a les vies, com la vinyeta

Peatges d’una autopista catalana.

Peatges d’una autopista catalana.ARXIU

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

Els canvis de posicionament de la Unió Europea envers el pagament a les vies pot fer que, en només deu mesos, Espanya es vegi obligada a instaurar novament els peatges als vehicles pesants –sota el risc d’infracció de la normativa europea. Un fet que, de retruc, va servir per reobrir el debat sobre el pagament dels vehicles particulars al ministre espanyol de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente.

Quant a Europa, l’octubre del 2023 la CE va deslliurar el veí del sud del retorn a les seves carreteres dels peatges sota el compromís d’invertir més en el transport de mercaderies per tren, amb l’objectiu de reduir les emissions contaminants. El darrer gir de guió va arribar fa dues setmanes, quan la Comissió va obrir un expedient d’infracció a l’estat espanyol per no haver incorporat plenament a les seves normatives la directiva comunitària que estipula l’ús de peatges a les autovies per finançar el manteniment i el desenvolupament de la xarxa viària europea. El país veí, però, no és l’únic, ja que aquesta carta –que és el primer pas en aquest expedient– també va ser rebuda per 15 estats més: Bèlgica, Bulgària, Irlanda, Grècia, Croàcia, Itàlia, Xipre, Letònia, Lituània, Luxemburg, Malta, Polònia, Portugal, Eslovènia i Eslovàquia.

La directiva original, adoptada el 1999, establia normes comunes sobre els sistemes de pagament a les carreteres europees per als vehicles de transport més pesants. En concret, s’hi estipulaven mecanismes com els peatges –amb taxes basades en la distància recorreguda– i les vinyetes –basades en el temps de viatge. L’any 2022 aquestes normes es van modificar per incorporar-hi els turismes i petits vehicles de transport, i també per sumar-hi altres conceptes de pagament, com ara la contaminació provocada per aquest trànsit. L’alternativa del transport ferroviari no deu haver convençut l’executiu comunitari, que ara dona dos mesos per respondre a aquesta carta i completar aquest trasllat de la directiva actualitzada als seus propis marcs normatius. Si no ho fan, la Comissió pot decidir emetre el que s’anomena “dictamen motivat”, que és el segon pas en el procediment d’infracció comunitari.

No obstant això, Puente farà cosa d’un mes i mig va aprofitar l’avinentesa per a avisar que “com a país haurem de prendre una decisió: o paguem amb els impostos o paguem per ús, sent conscients que si optem pel mètode de pagament per impostos, no de peatges, ens trobem amb situacions que són úniques a Europa”. Una setmana més tard, el titular de la cartera es va desdir en una sessió parlamentària al Congrés dels Diputats.

EL SECTOR TURÍSTIC SEGUEIX EN ESPERA DE NOTÍCIES DE LA VINYETA

A les portes de l’estiu, i després de més d’un mes de la darrera reunió entre el sector turístic i Govern, encara no hi ha cap notícia envers la implantació de la vinyeta excursionista per al transport privat. “No tinc cap novetat del tema, en la darrera reunió van manifestar que ens dirien més, des de llavors no hem tornat a parlar, de moment”, va comentar el director de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), Jordi Pujol, en una conversa amb el Diari. De fet, Pujol va indicar que en la reunió que van mantenir el Govern els va explicar que era un projecte en què havien de fer els seus estudis per saber el cost i la forma d’implementar-la al país. Tot i això, el director de la UHA va manifestar els dubtes de l’executiu sobre la mesura, ja que, segons afirma, li van dir que “potser no era una cosa segura i van deixar caure que mirarien si es podria fer o no”. Davant la incertesa de l’executiu, des de la UHA posen de manifest que ara per ara no es plantegen cap moviment i continuaran en espera de la cartera dirigida pel ministre Jordi Torres, que, segons fonts de Govern, està estudiant la viabilitat de la iniciativa.

Cal recordar que la implantació de la vinyeta va ser una proposta sorgida del procés participatiu sobre el transport públic i la mobilitat sostenible, un guant que va recollir Torres a principi d’abril, quan es va anunciar el pla de xoc de la futura llei de l’habitatge i del creixement sostenible. En aquella jornada, que es van anunciar més d’una desena de mesures capitanejades pel cap de Govern, Xavier Espot, juntament amb les ministres Marsol i Molné i el mateix Torres, aquest va defensar la necessitat de la mesura.

Una setmana més tard, la qüestió de la vinyeta va ser un dels punts de reflexió de la comissió legislativa i durant el debat en seu parlamentària els consellers van posar sobre la taula la possibilitat que aquest distintiu es pugui destinar a finançar qüestions relacionades amb la mobilitat, adoptant un model com el de Suïssa, en què la vinyeta és gratuïta per als residents i de pagament per als turistes, a més de tenir un format únicament digital.
tracking