DRETS DELS INFANTS

Els mestres demanen prioritzar l’educació en casos d’irregularitat

El Govern insisteix que no discrimina els alumnes per la situació irregular dels pares

Una assemblea del Sindicat d’Ensenyament.

Una assemblea del Sindicat d’Ensenyament.ARXIU

detail.info.publicated
Gerard E. Mur
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

El Sindicat de l’Ensenyament Públic demana al Govern que faci valdre el dret a l’educació en els casos d’infants escolaritzats a Andorra amb els pares (o ells mateixos) en situació irregular. Cal recordar que aquesta setmana el raonador del ciutadà, Xavier Cañada, va exposar en una entrevista a Diari TV que el sistema educatiu andorrà està assumint una bossa d’alumnes que no tenen els papers pertinents per viure al país. “Es donen situacions en què pares i fills estan vivint a Andorra il·legalment, però tenen els nens escolaritzats”, va denunciar Cañada, que des de l’oficina del raonador busca una ajuda per als afectats.

“Caldria flexibilitzar les mesures més restrictives de reagrupament familiar”Sergi Esteves, Sindicat de l’Ensenyament Públic

Segons Sergi Esteves, secretari general del sindicat, ell i el seu equip van reunir-se amb el ministeri d’Educació el desembre passat –en una de les trobades ordinàries que tenen lloc durant el curs escolar– i van ser informats de la resolució –completa o en curs– de casos similars als exposats pel raonador recentment. “En aquell moment, el ministeri ens va dir que havia trobat una solució administrativa per a aquests joves. Se’ls dona un NIA per poder mantenir la condició d’escolaritzats. Aquesta normalització de la situació es voldria fer arribar fins a la barrera dels 18 anys, ara s’aplica fins als 16. El que no sé és si les famílies estan prou informades, si saben quin procediment cal seguir.” En aquest sentit, fonts del Govern van voler subratllar ahir que “Educació no discrimina els alumnes per la situació irregular dels pares”.

Esteves remarca, però, que els casos d’irregularitat de pares i alumnes “no són una qüestió que afecti directament l’àmbit educatiu. És un assumpte més polític que no pas sindical. Qui se n’ocupa és el departament d’Immigració”. Amb tot, el representant sindical considera que en el cas d’un nen o nena que tingui un dels dos progenitors, o tots dos, en situació irregular, però que ja visquin al país, “el que ha de passar per davant és el dret a l’educació”. Esteves també apunta que, en un context en què el risc d’escolarització el provoqui la dificultat de realitzar el reagrupament familiar, “caldria flexibilitzar les mesures més restrictives adoptades darrerament”.

Mercè Miguel, responsable de sensibilització d’Unicef Andorra, demana al Govern que garanteixi els drets de la infància, és a dir, que vetlli per tenir els infants que viuen al país escolaritzats i coberts sanitàriament. “Així ho marca la Convenció dels Drets dels Infants. Sempre demanarem que els nens i nenes tinguin cobertes totes les necessitats, independentment de la seva procedència o del règim de terminis que tinguin els seus pares. Andorra ha de protegir aquests drets perquè va signar i ratificar aquest conveni internacional. Cal pensar sempre en el bé superior de l’infant.” Sobre els efectes de la interrupció de l’escolarització, Miguel apunta que una aturada abrupta del curs escolar “té efectes evidents en el currículum de l’alumne perquè no podrà seguir el calendari que li toca”.

tracking