ATZUCAC BILATERAL ENTRE VEÏNS

El govern espanyol intenta cobrar les multes de trànsit

El país del sud insisteix a regular el cobrament de les infraccions viàries de vehicles del Principat, que en gran part mai arriben a produir-se

Un vehicle dels Mossos a la rotonda abans de la frontera amb Andorra.

Un vehicle dels Mossos a la rotonda abans de la frontera amb Andorra.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

La mosca de l’impagament de les multes de trànsit de vehicles andorrans ja fa un temps que comença a estar darrere les orelles de les institucions governamentals del veí del sud. Tant és així que, segons han fet saber al Diari fonts properes a l’executiu central, es mostren “cansats” que “els vehicles amb matrícula andorrana cometin les infraccions i es deslliurin de pagar-les”. Expliquen que “sovint els andorrans corren molt” i que “tot aquell que fa una infracció en un país tercer l’hauria de pagar, independentment d’on vingui”.

Fa dues setmanes van arribar les primeres xifres d’aquesta problemàtica que fa temps que s’arrossega. Amb dades del Servei Català de Trànsit (SCT), la comunitat autònoma veïna hauria deixat d’ingressar entre dos i quatre milions d’euros l’any passat de conductors andorrans corresponents a multes d’excés de velocitat a les carreteres catalanes que no ha pogut cobrar –la forquilla resulta que la multa és de 100 euros, i que la reduïda és de la meitat, 50 euros–. Diversos mitjans catalans es van fer ressò que els radars fixos de l’SCT haurien caçat 41.241 vehicles amb matrícula andorrana conduint amb excés de velocitat, gairebé 113 cada dia. Del total de sancions només se n’haurien cobrat el 2%, és a dir, 861.

LA LLEI EUROPEA

De la mateixa manera que un ciutadà comunitari pot circular amb llibertat de moviment dins les fronteres de la UE, hi ha una directiva, anomenada EUCARIS, european car and driving license information system, que permet l’intercanvi transfronterer d’informació entre les diferents autoritats competents en matèria de trànsit. Aquesta cooperació entre els països permet compartir dades sobre el registre de vehicles, les llicències de conduir i la informació personal. El problema, però, és que els Vint-i-set no han establert cap mecanisme legal per obligar a pagar les sancions que es posen fora del país d’origen, i els estats membres no poden embargar un compte estranger per aquesta qüestió. El sistema està basat, doncs, en la bona fe dels conductors. La DGT espanyola informa que si a un ciutadà veí li arriba una multa d’un país de la UE, haurà de dirigir-se a l’administració nacional del país a través de la seva pàgina web o del consolat, perquè l’nformin de com pot procedir. Hi ha altres països, com Alemanya, Irlanda o els Països Baixos, on les multes s’executen per via judicial, per la qual cosa la sanció acabaria al jutjat penal.

PARTICULARITATS

EL VEÍ NO RECAPTA

Catalunya va indicar que hauria deixat d’ingressar entre 2 i 4 milions d’euros el 2023 de vehicles andorrans per multes d’excés de velocitat, unes 113 al dia.

LA LLEI DE LA UE, ESTÈRIL

Europa no ha establert cap mecanisme legal per obligar a pagar les sancions i els estats no poden embargar un compte forani per aquesta qüestió.

ENDURIMENT NORMATIU

En països com Alemanya, Irlanda o els Països Baixos les multes s’executen per via judicial, fet que fa que la sanció acabi al jutjat penal.

ESPOT VOL ACOLLIR-SE AL MODEL "LAX" DE LA UE PER EVITAR LES PRESSIONS VEÏNES

“L’acord d’associació ens ha anat molt bé per dir-li a França que de moment no volem negociar el conveni amb ells perquè la directiva europea és més laxa quant a l’intercanvi d’informació de les matrícules.” Aquestes són paraules del cap de Govern, Xavier Espot, en resposta a una pregunta en la reunió de poble sobre l’acord d’associació a Canillo, de fa dues setmanes. Espot va reconèixer que els veïns estan pressionant, sobretot França, que “ja fa uns quants anys que ens ha tocat la cresta”, per establir un conveni “més restrictiu i dur” cap als conductors andorrans “que “difícilment podrem defugir”. Per això, el líder demòcrata va explicar que hi ha qüestions com la de l’intercanvi d’informació que, independentment d’implementar l’acord amb la UE o no, l’ambigüitat en què viu Andorra no podrà continuar com ara. “Quan França o Espanya volen que Andorra signi un conveni internacional, dfícilment pots dir que no”, va comentar. Aquesta, però, és una arma de doble tall, perquè les autoritats andorranes també podran cobrar les infraccions viàries de vehicles estrangers dins les nostres fronteres.
tracking