INFRAESTRUCTURES

Dos anys d’obres i 10,8 milions per construir el tram 3 del vial de la Massana

El Govern avança en la construcció de la desviació massanenca i ha tret a concurs la construcció de la fase 3 del vial.

Simulació del tram 3 de la desviació masssanenca.

Simulació del tram 3 de la desviació masssanenca.SFG

detail.info.publicated
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

El Govern avança amb la construcció de la desviació massanenca i ha tret a concurs la construcció de la fase 3 del vial que, a la pràctica, és la 2 perquè la 1 inicialment prevista –la connexió entre el túnel dels Dos Valires i la Serra de l’Honor– s’ha descartat ara per ara per massa costosa. Es tracta, doncs, de la continuació del tram que actualment està en obres i va des del camí ral de la Cabanota fins a la rotonda a la zona del pont de Palanques. L’obra consisteix a construir els 460 metres de vial, però també el punt rodó que distribuirà el trànsit en tres direccions: el centre del poble de la Massana –a la zona de l’edifici comunal–, Ordino o Erts i Arinsal. Són 24 mesos d’obres que s’han pressupostat en 10,8 milions d’euros. Les empreses interessades tenen fins al 23 d’agost per presentar les ofertes. L’adjudicació es materialitzaria cap a la tardor.

Un element destacat d’aquesta nova fase de la desviació són els viaductes que s’hauran de construir sobre el riu. En concret, i segons recull la memòria del plec de bases, són quatre ponts nous, el primer sobre el riu Valira del Nord, en el vial principal; els dos següents en la rotonda d’enllaç, sobre el riu Valira del Nord en la zona de confluència del riu d’Arinsal, i el darrer pont, que ja existeix, sobre el riu d’Arinsal, però s’haurà de refer de nou, a causa del canvi de rasant de la nova plataforma en aquesta zona. La memòria afegeix que els dos ponts existents a la zona de la confluència del riu Valira del Nord amb el riu d’Arinsal està previst enderrocar-los en la seva totalitat.

Respecte a l’afectació ambiental i acústica, els impactes negatius són “compatibles o moderats”, segons la memòria del projecte, i es concentraran durant els dos anys que es preveu que durin els treballs. I és que suposaran moviment de terres, fonamentacions especials amb micropilots, treball amb formigó per a la fonamentació, execució i acabats de pavimentació, voravies, serveis, execució de talussos i murs que implicaran el camp visual del terreny en obres, sorolls i pols. També suposaran la pèrdua d’una zona de cultiu i una franja d’arbres, que s’hauran de restituir. Però es defensa que el funcionament de la nova carretera implicarà un impacte positiu superior, ja que la mobilitat de vehicles i especialment pel centre de la Massana millorarà. A més, es destaca que no implica un impacte paisatgístic per estar adjacent a la zona urbana en creixement. Pel que fa a l’impacte acústic, i tenint en compte que es treballarà a tocar de zona urbana, l’adjudicatari dels treballs haurà de presentar el projecte d’impacte acústic i s’haurà de fer un seguiment durant les obres. El projecte també inclou la construcció dels nous serveis i instal·lacions que requereixin Andorra Telecom, Nord Andorrà o el comú. El pressupost estimat s’ha calculat sobre la base de recents adjudicacions i inclou impostos. Cal recordar que la inversió total prevista és de 32 milions d’euros. El projecte inicial –amb el tram descartat– rondava els 60 milions.

ELS TRAMS

El mes de febrer van arrencar les obres del primer tram, d’uns 600 metres i des de la Serra de l’Honor. En aquest cas el cost, que supera els vuit milions d’euros, l’assumeixen conjuntament el Govern (3.689.766,61 euros) i el comú (4.669.260,06 euros). El motiu és que es tracta d’un tram que es considera carretera urbana i, per tant, de competència comunal. El ministre d’Ordenament Territorial, Raul Ferré, ja va informar al seu dia que s’anirien encavalcant les licitacions per tal d’accelerar la construcció d’una obra molt reclamada i enllestir-la completament l’any 2027. Des del punt on acaba el tram 3 (la rotonda) naixerà el ramal d’uns 390 metres en direcció Arinsal que serà el tram 4 i que acabarà a la zona del telecabina. I també sortirà el vial que suposarà el tram 5, d’uns 450 metres en aquest cas i que anirà cap a Ordino. Connectarà la desviació amb la CG-3 en dos punts: al pont de la caserna massanenca dels bombers i en un enllaç a l’altura de la Farga Rossell. Aquests dos són els pendents de licitar.

tracking