MÚSICA

Vist per a sentència el Sona9 'andorrà'

Makuka, Veu Silent i Antònies Darkness lluiten per una plaça a les semifinals del concurs

Makuka en l'actuació.

Makuka en l'actuació.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

L’eliminatòria andorrana del Sona9 va quedar vista per a sentència ahir al vespre, però el veredicte final no es farà públic fins que no s’hagin tancat la totalitat de concerts de la fase prèvia. Makuka, Veu Silent i Antònies Darkness, les tres propostes a concurs, es van plantar a l’escenari de l’Auditori Nacional amb un grapat de temes amb els quals confien fer-se un lloc a les semifinals d’una competició patrocinada per TV3, Icat i la revista Enderrock. I entre les cançons que van interpretar davant el jurat del concurs n’hi havia moltes d’inèdites.

El primer a actuar va ser Makuka, un jove intèrpret de només disset anys però amb un primer EP al mercat i un segon treball molt avançat. El guitarrista i cantant, que utilitza l’anglès en les seves cançons, ha treballat de valent per presentar els seus primers tres temes en català, que formaran part del nou disc. En l’audició, que va fer en solitari a la guitarra i amb instrumentació enregistrada, va repassar els quatre temes del treball de debut, amb què acumula més de 30.000 reproduccions a Spotify. Després d’interpretar Summer ex, Diferent World, Happy Land o Feel Like Sadness, va passar-se a les cançons inèdites. Martina, també en anglès, va ser el preàmbul d’una recta final en català, requisit fonamental d’aquest Sona9, amb La cita, Mr. Groove o La vida és un flaix, cançons més reposades que els seus temes habituals, però on manté la clara inspiració britànica de tots els seus treballs.

Actuació de Veu Silent a l’Auditori Nacional.

Actuació de Veu Silent a l’Auditori Nacional.Fernando Galindo

Veu Silent s’ha agafat aquest Sona9 com un repte. Tot i que estilísticament la seva música intimista d’arrels clàssiques i populars no encaixa amb les noves tendències d’un concurs cada cop més urbà, han posat tota la carn a la graella amb una formació ampliada que a la veu de Roser Puigbò i la guitarra de David Sanz suma Oriol Vilella al baix, Manuel Fernández com a segona veu i Genís Gaya a la percussió.

El repertori que van triar inclou els tres temes propis del primer EP, publicat aquest mateix any. Així, després de la cançó Veu Silent, que dona nom al grup, El silenci o Equacions d’amor, va seguir amb Calia un cos, basat en un poema de Teresa Colom, mentre que per tancar van tornar a triar la poetessa Marta Deu, a qui ja van manllevar el text El silenci, amb una peça amb una base rítmica més intensa del que és habitual amb una estructura de rondó i un clar protagonisme de la tornada.

Puigbò confessava abans del concert estar molt satisfeta del resultat final i del treball amb uns músics tan experimentats com Vilella, Fernández i Gaya, i apuntava la possibilitat que el quintet tingués continuïtat.

Antònies Darkness, una de les bandes que més han actuat en el darrer any, van fer gala d’un espectacle rodat. A la formació habitual, reforçada en els darrers mesos amb la incorporació de Gil Blasi al baix, només es va haver de canviar Marc Garcés, amb altres compromisos ahir, per Dani Guitart al violí.

Els Antònies Darkness, un conjunt originari de Canillo, van triar per a aquesta segona edició andorrana del Sona9 alguns dels temes de més recorregut de la formació, com ara Mil aromes, Buscador de tresors o Senyor juliol, amb què acostumen a acabar totes les actuacions. Van combinar els seus clàssics amb dues novetats. A Foragits del Pirineu, amb reminiscències Western, s’endinsen en la llegenda negra dels passadors de la Segona Guerra Mundial i a Roc de les Bruixes reivindiquen el folk més festiu.

Van integrar el jurat, a més dels representants de les entitats organitzadores, els andorrans Lluís Cartes, Teresina Serra i Toni Gibert. Dels dotze semifinalistes sorgits de les eliminatòries celebrades també en ciutats de Catalunya, el País Valencià i Balears, un serà andorrà, d’acord amb el conveni amb Enderrock.

tracking