Alimentació
El comerç alimentari lamenta que el Govern no apliqui mesures per estimular el consum
El sector de la distribució demana que l'executiu repliqui les accions d'altres països veïns
L’últim exemple és la mesura que s’ha posat en marxa a Espanya per eliminar l’IVA de l’oli d’oliva. Des d’aquest juliol i fins a final de setembre els supermercats espanyols apliquen un IVA del 0% en aquest producte. El darrer trimestre de l’any hi aplicaran un 2%, i un 4% a partir de 2025. En altres països del nostre entorn també han pres mesures similars. A Portugal, per exemple, el tipus ha baixat del 6% és del 0%. A Andorra, en canvi, l’IGI que grava l’oli d’oliva es manté en l’1%.
Fonts del sector de la distribució i venda d’aliments han explicat que “sense iniciatives que contrarestin les mesures que prenen els països veïns som menys competitius”. Les mateixes fonts lamenten que tot i la gran quantitat i varietat de supermercats que hi ha a Andorra “després ens queixem que la gent marxi a comprar a la Seu d’Urgell”.
Espanya és un dels països de la UE on es registra un estancament en el consum, cosa que suposa que les llars espanyoles siguin més cauteloses a l’hora de prendre decisions de compra. Quan es tracta de productes de primera necessitat, mesures com l’exempció de l’IVA en l’oli d’oliva ajuden a afavorir l’accés del consumidor a aquests productes i alhora el funcionament de l’economia.