INFRAESTRUCTURES
Govern accelera la desviació de la Massana
Adjudicades per 11 milions les obres del tercer tram del vial mentre es treballa en el segon
Primer va ser Sant Julià i ara és el torn de la Massana. Govern accelera les fases de licitació i adjudicació dels diferents trams de les obres del vial de la Massana amb la voluntat d’escurçar els terminis de la desviació. D’aquesta manera, s’adjudiquen per onze milions d’euros les obres del tercer tram mentre els treballs de l’actual, el segon, que es van engegar aquest febrer, es preveu que finalitzin el febrer del 2026. “Volem fer les obres del tercer tram quan acabin les del segon, per poder accelerar els terminis”, va comentar el ministre portaveu, Guillem Casal, en la roda de premsa posterior al consell de ministres. Per a Casal, s’avança així “a fer realitat una infraestructura clau per descongestionar el trànsit del centre de la vila massanenca i per millorar, a la vegada, la qualitat de vida de tots els ciutadans del país”.
“S’avança en una infraestructura clau per descongestionar el trànsit del centre de la vila”
“Fa un any es va repensar el projecte, que costava 60 milions d’euros, i hem reduït el cost a la meitat”
Els trams dos i tres són l’eix central d’un projecte que té un traçat de dos quilòmetres i que ha de connectar la Massana amb Ordino. Els dos trams suposen la meitat del recorregut, essent el segon d’un total de 610 metres i el tercer de mig quilòmetre. L’adjudicació de les obres del segon tram –que connecta just al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor, on habitualment es concentra el trànsit d’accés sud a la Massana en hores punta– es va fer el desembre passat i només tres mesos més tard van començar els treballs, finançats de manera cooperativa entre Govern i la corporació massanenca, amb un termini de dos anys. L’adjudicació del tercer tram, en canvi, és a càrrec íntegrament de l’executiu i el recorregut consta de diversos viaductes que travessen el riu Valira del Nord des del camí ral de la Cabanota, donant continuïtat amb el segon tram, fins a la zona del pont de Palanques. Casal va reiterar que, malgrat que les obres del tram dos encara s’estan enllestint, es va adjudicar el tram tres perquè “a mesura que es vagin ultimant fases constructives s’aniran licitant i adjudicant les següents per tal d’avançar ràpidament l’obra”, va expressar. Un clar exemple de la celeritat que vol imprimir l’executiu al projecte és que en vuit mesos s’ha adjudicat el 50% de l’obra.
Mirant més enllà en el futur, en el punt on acabi el tercer tram es dividirà en un ramal d’uns 390 metres –anomenat tram quatre– en direcció Arinsal i que connectarà amb la CG-3 al seu pas pel telecabina. A més, també sortirà un altre ramal, tram cinc, d’uns 450 metres que anirà cap a Ordino, connectant així la desviació amb la CG-3 en aquest sentit en dos punts: al pont de la caserna massanenca dels bombers i en un enllaç a l’altura de la Farga Rossell. Ambdós ramals permetran circular directament cap a la zona d’Arinsal i d’Ordino, i tant un com l’altre es licitaran durant els mesos vinents. “S’estan ultimant els detalls dels convenis amb els privats afectats, però durant el 2025 el conjunt de l’obra estarà adjudicat i la desviació estarà llesta el 2027”, va indicar el ministre portaveu. Així doncs, el tram dos ja està adjudicat, les obres del qual ja s’han iniciat; el tram tres ja està adjudicat i els treballs es posaran en marxa ben aviat; amb els trams quatre i cinc, que es faran simultàniament, s’esperen les adjudicacions per a l’any vinent.
Cal recordar que l’origen del projecte es remunta a prop de dues dècades enrere, ja que data de l’any 2005. En aquella iniciativa del pla sectorial d’aleshores estava previst un primer tram que consistia en un túnel que sortiria des de la rotonda del túnel dels Dos Valires i que connectaria amb la Serra de l’Honor. “Fa un any es va repensar el projecte que hi havia al pla d’infraestructures viàries que costava seixanta milions d’euros i ara hem reduït el seu cost a la meitat”, va apuntar Casal, fent palès que la idea es va descartar pel seu elevat cost econòmic, que giraria entorn dels 30 milions d’euros. Des de Govern informen que, malgrat ser un traçat no gaire llarg d’extensió, es tracta d’una obra complexa perquè a causa de la situació orogràfica del terreny s’han hagut d’incloure elements com ara murs de sosteniment o viaductes.
CRONOLOGIA
Del 02/2024 al 02/2026
El tram dos ja està adjudicat, els treballs del qual ja estan en marxa amb la previsió que acabin el febrer del 2026.
Entre el 2024 i el 2025
El tram tres es va adjudicar ahir per 11 milions d’euros i s’iniciaran les obres entre aquest any i el 2025.
Fins al 2027
Els trams quatre i cinc s’adjudicaran el 2025 i estaran llestos el 2027.
Del 2005 al 2023
El tram u era un túnel que sortiria de les dues Valires, però es va descartar el 2023 pel seu elevat cost.