MONOPOLI TECNOLÒGIC

Una dècada fatídica pel que fa als ingressos del roaming

Des del màxim històric del 2016 a les previsions per al 2025 hi ha una diferència de 35 milions d’euros.

Edifici Nexus d’Andorra Telecom.

Edifici Nexus d’Andorra Telecom.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

En un període de nou anys (2016-2025), Andorra Telecom haurà registrat una davallada dels ingressos per roaming de 34 milions d’euros. El màxim històric –informa la parapública– es va donar el 2016, amb un benefici per itinerància de 50 milions. La previsió d’aquests ingressos per al 2025 es calcula entorn dels 15,8 milions. La reducció de guanys en gairebé una dècada és molt notable. Pel que fa a la comparació amb el 2024, la caiguda prevista voreja els dos milions (1,97 milions), la qual cosa vol dir que ens situem en un descens anual de l’11%. Algunes operadores franceses ja ofereixen tarifes amb connexió equivalent (like at home); d’altra banda, algunes companyies espanyoles proposen un pagament per roaming molt reduït.

Cal recordar que la connexió a la xarxa andorrana sense pagar un sobrecost per part dels ciutadans de països membres de la Unió Europea serà una realitat abans del 2030 si s’aplica, finalment, l’acord d’associació (és un dels punts centrals del capítol de telecomunicacions del text negociat). En aquest sentit, Andorra Telecom –per boca del seu director general, Jordi Nadal– ha deixat clar que es vol “mantenir el monopoli” del mercat si el pacte amb la UE es valida. El repte ara és pal·liar la pèrdua d’aquests ingressos amb “inversions de qualitat” i una “diversificació de l’activitat”.

La branca d’ingressos que sí que marcarà un augment, tot i que moderat, és la relativa al negoci domèstic: Andorra Telecom augura un increment d’un 2% dels beneficis (1,26 milions) per al 2025. Així, els guanys per telefonia i xarxa d’internet contractades per la població local seran entorn dels 64,5 milions l’any vinent (un 80% de la xifra total del negoci). Cada cop més residents –remarca l’empresa– abandonen la telefonia fixa i el negoci es concentra en les connexions domèstiques a internet (fibra òptica) i la connectivitat mòbil a gran velocitat. La resta d’ingressos del negoci de la parapública són els corresponents al roaming (els esmentats 15,8 milions) i a la branca financera (4,8 milions).

Quant al pressupost per al 2025, Andorra Telecom disposarà de 116 milions d’euros, és a dir, 17 milions més que la dotació del 2024. El finançament de la parapública provindrà íntegrament de recursos propis: els 85 milions d’euros generats enguany i 30,8 milions que se sumen dels excedents de tresoreria. Per al 2025, el pronòstic és obtenir un guany net de 23 milions.

20 MILIONS D’INVERSIÓ

En l’apartat de despeses, les corresponents al funcionament corrent (personal, consum energètic, transferències, millora de les prestacions...) s’enduran un 45% del pressupost total previst per al 2025 (més de 52 milions, un 9,5% més de la dotació invertida enguany). Quant a les despeses de capital, aquestes se situaran entorn dels 50 milions, uns dos milions menys dels disposats al pressupost del 2024. La resta de costos són els relatius a les inversions (17% del pressupost) i els actius financers (13%).

Les inversions de la parapública per al 2025 fregaran els 20 milions. Una quantitat que s’inclou en el pla d’inversions futur d’Andorra Telecom, que en un interval de quatre anys (2025-2028) vol invertir un total 58 milions d’euros per poder assolir la renovació tecnològica de la infraestructura de telefonia i serveis convergents (millora de la cobertura i la connectivitat, perfeccionament de la xarxa d’accés a internet, potenciació de les mesures de ciberseguretat...). També cal comptar el cost de la construcció (4,9 milions) de l’edifici NODE –una nova seu– el 2026.

Finalment, les línies estratègiques que es marca la companyia, centrada a “mantenir la solvència” i “reforçar la competitivitat”, destaquen “consolidar la confiança dels clients”, garantir tecnologies “referents i sòlides” i generar un “impacte social i mediambiental conscient”. Són els punts que situen a l’horitzó de l’estratègia 2028.

tracking