ECONOMIA
Porsche és la marca més venuda enguany
Quatre fabricants superen el llindar del centenar de vendes i tres són de gamma alta
Porsche és la marca que lidera la venda de turismes nous aquest any. Se n’han matriculat 190 entre gener i final d’octubre, segons l’estadística recollida per l’Associació d’importadors de vehicles (AIVA). Són un 11% del total de matriculacions de cotxes dels primers deu mesos de l’any, que sumen 1.723. I entre les quatre marques que superen el centenar de vendes n’hi ha tres considerades de gamma alta; Porsche a banda, són Mercedes i BMW. La quarta –i tercera en el rànquing per nombre de matriculacions– és Hyundai.
S’han matriculat més d’una trentena de models del fabricant de cotxes esportius. I els més venuts (a l’entorn de la vintena de matriculacions) són el Macan GTS, el model de tot terreny Cayenne e-hybrid (de gasolina endollable) i el 911 GT3. Aquest darrer supera els 200.000 euros.
La segona marca més comercialitzada és Mercedes, amb 170 matriculacions. En aquest cas, s’han venut més d’una setantena de models diferents. Està sobre una dotzena de matriculacions i és el més venut l’AMG G 63, un tot terreny que costa més de 200.000 euros.
La tercera posició l’ocupa la primera marca de les considerades econòmiques, Hyundai, amb 131 cotxes nous venuts en els primers deu mesos de l’any. El rei és el Hyundai Tucson, amb 26 vendes. Molt a prop se situa BMW, amb 124 matriculacions d’una cinquantena de models. El més venut és l’M3 Competition M XDrive, amb 17 unitats i un valor de més de 120.000 euros. A partir d’aquí ja guanyen pes les marques aptes per a una gamma més àmplia de butxaques, tot i que òbviament depèn del model que s’esculli. Seat (86), Toyota (82), Cupra (76), Ford (74) o Renault (72). Una altra de les considerades de gamma alta, Audi, frega les setanta matriculacions (en suma 68, concretament).
De Ferrari s’han materialitzat 37 vendes; de Lamborghini, 26; i 5 de McClaren, per citar d’altres fabricants de cotxes esportius. De Ferrari, els models amb més matriculacions (9 cadascun) han estat el 296 GTS i el Purosangue. El valor del darrer supera els 400.000 euros. L’estadística ha posat en alerta la pròpia AIVA i així ho va traslladar al Govern. L’esclat del cas de l’empresari que venia cotxes de luxe matriculats a Andorra a ciutadans francesos i que simularia contractes de lloguer perquè els poguessin conduir sense problema malgrat no ser residents al Principat ha posat el focus en una pràctica que presumptament realitzaria algun negoci més de compravenda i que podria estar al darrere del major impacte dels cotxes de luxe en les matriculacions.