CANVIS EN EL SISTEMA DE SALUT

La separació del SUM i urgències redueix l’espera dels pacients

Els usuaris del servei que triguen menys de 90 minuts a ser atesos creixen fins al 90%.

Un equip del SUM en una intervenció.

Un equip del SUM en una intervenció.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

La direcció hospitalària es mostra satisfeta de les conseqüències que ha tingut diferenciar els dos equips que atenen urgències: el que s’ocupa de les activacions per atendre pacients fora de l’hospital, el Servei d’Urgències Mèdiques (SUM), i el que assumeix la tasca assistencial del servei al centre sanitari. Una separació que es va poder materialitzar al complet al principi d’any després d’un reforç del personal i que quantitativament ha suposat que un major percentatge d’usuaris es beneficiï de temps d’espera més curts. El canvi “ha tingut un impacte molt positiu tant a nivell assistencial com d’equip d’urgències”, declara la directora general del SAAS, Meritxell Cosan. El funcionament anterior implicava que l’activació del SUM obligava una part dels professionals a marxar del servei i, en conseqüència, que en quedaven menys per atendre la sala d’espera. I, amb les dades corresponents al 2023 i facilitades per Cosan, això va succeir una mitjana de quatre hores per jornada. La xifra surt de les 1.400 activacions anuals que hi va haver, que suposen unes 4 per dia, i que es calcula que cada sortida es resol, de mitjana, en uns 60 minuts. “A part podia coincidir amb alguna activació d’helicòpter, amb la qual cosa un altre que se’n anava. Hi ha guàrdies per cobrir-ho però hi ha una discontinuïtat assistencial que també es percebia malament, i amb raó, per part dels sanitaris i que generava segurament més llista d’espera”, admet. Les dades de què disposa la direcció indiquen que en aquests mesos ha augmentat en un 6% el grup de pacients que s’esperen menys de 90 minuts a ser atesos; si eren un 84% ara són el 90%.

L’altre canvi implantat al servei pretén acabar amb un dels mals que l’afecta, el de la quantitat de persones que acudeixen amb patologies que es considera que són pròpies de l’atenció primària i no pas de l’hospitalària. Però la derivació inversa –reconduir al pacient al metge referent després que el professional de triatge li faci la valoració que determina el grau d’urgència amb el qual ha de ser atès– està tenint uns resultats molt discrets. També segons les dades facilitades per Cosan, només un 7% dels pacients considerats derivables ha acceptat marxar de l’hospital. És un percentatge “molt baix”, reconeix, però en cap cas s’abandona la iniciativa. La responsable del SAAS és de l’opinió que “igual que al seu dia va passar amb les permanències mèdiques encara estem lluny que doni els seus fruits però sí que es va acceptant per part de la població”. Destaca que aquest 7% suposen quantitativament (amb dades fins a final d’octubre) uns 500 pacients i “si fóssim capaços de créixer no dic al cent per cent que seria una utopia però si de transformar-lo en un 50% estem parlant fàcil de 4.000 visites” que deixarien les urgències hospitalàries. Cosan va recordar que el plantejament d’aquest projecte és “que no recaigués en el pacient la responsabilitat de decidir si era greu o no, per això el mecanisme que permeti un triatge. Però és evident que ara per ara el pacient no l’acaba de gestionar com ens agradaria”. La derivació implica el compromís que el metge referent (o un altre facultatiu) l’atengui en un màxim de 48 hores.

NOU IMPULS A LA FÓRMULA D'HOSPITALITZACIÓ A DOMICILI

El servei de Medicina Interna assumeix des de final d’agost el programa d’atenció hospitalària. No tenen per què ser tots pacients d’aquesta àrea, sinó que “altres serveis hospitalaris poden derivar”. I ho exemplifica amb un pacient de trauma que se’n ha beneficiat recentment. “No ens tanquem només al pacient de medicina interna sinó que si un ginecològic requerix antibiòtic intravenós durant 14 dies potser només els primers tres o quatre dies els pot fer aquí” i després fer servir el suport de professionals sanitaris que acudeixen al domicili. Aquest no és un projecte nou però un primer intent d’implantar-lo amb els pacients d’envelliment i salut va tenir molt poca resposta. La directora del SAAS ho atribueix que es tracta “d’un pacient extremadament dependent” i que això implica que les famílies que haurien de fer-se càrrec a casa, prefereixen l’entorn hospitalari.

Precisament, de l’àrea d’envelliment i salut, l’hospital ha recuperat places que estaven al Cedre per contribuir a resoldre la llista d’espera de les residències. Aproximadament són la meitat de llits –”bàsicament els superaguts i final de vida”, precisa Cosan– per tal d’alliberar una planta del centre sociosanitari i dedicar-la a la part geriàtrica. Al Cedre es continuarà mantenint la part de psicogeriatria i convalescència perquè “no veiem com encabir-lo aquí sense tensionar en excés a l’hospital”, continua Cosan.

L’evolució de les necessitats d’hospitalització –en què tindrà un paper determinant quin impacte estadístic acaba tenint l’ingrés del pacient al propi domicili– es monitorarà per determinar si l’ampliació del centre sanitari projectada ha d’acabar tenint també espai per a habitacions.
L’exterior de l’hospital.

L’exterior de l’hospital.Fernando Galindo

tracking