MOBILITAT
El Parlament aprova impulsar la connexió de tren amb Andorra
Les accions per millorar el transport públic inclouen que el bus de l’aeroport pari a la Seu
El Parlament de Catalunya va aprovar dijous per unanimitat la proposta dels Comuns pel manteniment de la rebaixa del transport públic fins a finals del 2025. Impulsar el tren-tram entre la Seu d’Urgell i Andorra va ser una proposta que va comptar amb els vots favorables de tots els partits de la cambra catalana (132 vots), a excepció d’Aliança Catalana, que es va abstenir (2 vots). Així mateix, van quedar aprovades mesures com garantir una xarxa d’autobusos que doni resposta a la demanda del territori, que inclogui que el bus directe que connecta l’aeroport del Prat amb Andorra, i el que connecta l’aeroport de la Seu d’Urgell amb Andorra, facin parada a la Seu d’Urgell, aprovades amb 119 vots a favor i les abstencions de la CUP i Vox. “És una demanda històrica de les veïnes de la Seu d’Urgell i rodalies poder arribar de manera directa a l’aeroport del Prat; clama al cel, m’han dit, quan veuen passar pels nostres carrers el bus directe d’Andorra i no para”, va comentar el coordinador dels Comuns a l’Alt Pirineu i Aran, Mario Mata.
El departament de Territori de la Generalitat de Catalunya ha adjudicat a l’empresa Meta Engineering l’estudi que haurà d’analitzar la viabilitat d’un nou traçat ferroviari que uniria la Seu d’Urgell i Andorra i la capital de l’Alt Urgell amb Alp (la Cerdanya). L’informe haurà d’avaluar la construcció d’un traçat d’una longitud aproximada de 57 quilòmetres que, tal com va posar de manifest el govern català mitjançant una nota de premsa, suposaria “establir una connexió ferroviària a l’interior de l’Alt Pirineu”, que alhora facilitaria, pel traçat ja existent, l’enllaç amb Barcelona però també creuar a França i arribar a Tolosa.
En concret, el que es planteja és que el tram constaria de l’enllaç entre la Seu i Andorra i, resseguint la vall del Segre, des de la Seu fins a Alp. L’estació de la localitat de la Cerdanya esdevindria “una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa”. Per la banda catalana, un enllaç amb la línia ja existent que connectaria amb Ripoll, Vic i Barcelona però que implica altres inversions “per a una bona connexió” amb la capital catalana. En concret, garantir el desdoblament de la línia entre Montcada i Vic i renovar el tram Ripoll-Alp “amb nous punts d’encreuament”.