ACCIÓ DE GOVERN
El Govern traçarà el recorregut del tramvia a l’inici del 2025
Mobilitat tindrà acabada una proposta inicial de recorregut a principi del 2025
El Govern estudia en profunditat el projecte de tramvia que ha de connectar Sant Julià de Lòria amb Escaldes-Engordany. Així, l’executiu prepara un informe exhaustiu que oferirà un diagnòstic sobre la viabilitat d’implementar un tren urbà lleuger que uneixi aquestes dues parròquies. “Durant el primer trimestre de l’any vinent tindrem una proposta inicial de recorregut”, va dir ahir el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, durant el tradicional esmorzar que se celebra abans de Nadal entre la premsa i una part de l’executiu (a banda de Forné, també hi van assistir el cap de Govern i tres ministres: la de Salut, la de Cultura i Esports, i el de Medi Ambient, Agricultura i Ramaderia). “Es tracta d’un gran projecte de país que ha de comptar amb la implicació dels comuns, que ja ens han dit que ho veuen amb bons ulls. Mai s’havia arribat tan lluny”, va avançar Forné. “Els comuns, de fet, són les administracions que gestionen els plans d’urbanisme i ara que aquests plans estan en revisió és un bon moment per acordar per on passaria el tramvia”. També caldrà decidir on s’ubicarien els intercanviadors i les cotxeres. Segons Forné, la implementació del tramvia és “un projecte de llarg termini –de quaranta o cinquanta anys– perquè cal tenir una garantia urbanística”.
Pel que fa a les parròquies altes (on l’arribada del tramvia es descarta), Forné planteja la possibilitat de projectar-hi transport aeri (des d’Escaldes fins a la Massana i Encamp), però aquesta encara és una idea molt embrionària. La projecció del tramvia s’emmarca en l’objectiu del Govern de dotar el país d’un transport “de qualitat i competitiu”. Un objectiu que avança en paral·lel a les polítiques d’acció climàtica. “Cal consolidar la cultura del transport públic per poder rebaixar els vehicles a la carretera. Tenim una xarxa viària congestionada perquè tenim poques carreteres. En aquest sentit, l’aposta per la millora del transport segregat és escalable”, va afegir Forné, que va precisar dues línies potencials de finançament del futur tramvia: el Banc d’Inversions Europeu i les inversions privades. Precisament, el cap de Govern va voler evidenciar que l’entrada al mercat interior europeu a través de l’acord d’associació pot facilitar l’assumpció dels costos d’aquest projecte: “Europa obres noves vies de finançament.” Espot, a més, va assegurar que també cal estudiar altres connexions ferroviàries, com ara la transfronterera (entre la frontera i la Seu) i la que connectaria la Seu amb Alp. Ara mateix, però, la prioritat és “treballar la pota interna”. Quant a la possibilitat d’expandir la línia de bus nocturn fins al Pas de la Casa, l’opció es demora tres mesos perquè cal esperar un informe sobre “l’optimització dels recursos” del servei.