CONSELL DE MINISTRES

El Govern s’encomana a la mediació per aturar la vaga

L’executiu apel·la al diàleg per evitar la protesta que preparen la majoria de conductors d’autobusos.

Autobusos de Coopalsa.

Autobusos de Coopalsa.Fernando Galindo

Publicat per
Andorra la Vella

Creat:

Actualitzat:

El Govern es mostra confiat que hi haurà entesa entre els xofers de Coopalsa i la companyia i que no serà necessari arribar a la vaga, prevista entre el 23 i el 27 de gener. Tal com va anunciar en la roda de premsa per fer balanç del transport públic ahir després del consell de ministres el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, s’està “molt a l’aguait” de l’evolució del conflicte, ja que l’empresa és l’adjudicatària de les línies de l’L2 a l’L6 i té un 70% dels serveis de transport públic. De moment, no s’ha estudiat cap acció concreta en cas d’aturada, ja que Coopalsa està fent un servei públic i ha de “garantir els serveis essencials o mínims”.

El secretari d’Estat va posar en relleu que els treballadors tenen dret de fer la vaga, però que també s’ha de seguir tot un procediment, com ara comunicar-la amb antelació, informar dels dies de l’aturada, crear un comitè de seguiment, establir els serveis de manteniment per continuar el servei quan acabi la vaga, publicitar la convocatòria i respectar els empleats que no vulguin seguir-la.

“Els treballadors tenen dret de fer vaga, però aquesta també implica un procediment d’actuació”
David Forné, Secretari d’Estat de Transports

BUS AL PAS

De la mateixa manera, Forné va anunciar l’habilitació d’un bus nocturn que connectarà Andorra la Vella i Canillo amb el Pas de la Casa. Tal com va fer públic en la roda de premsa per fer balanç del transport públic ahir després del consell de ministres el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, el servei va entrar ja en funcionament ahir a la nit. Aquest servei preveu un bus que sortirà a les 24.00 hores de l’Estació Nacional d’Autobusos i que arribarà a Canillo-el Molí a les 00.40 hores. Al Pas de la Casa ho farà a les 01.10 hores. Durant la resta de la nit hi haurà dues freqüències més: una que surt a les 01.10 hores des del Pas de la Casa fins a Canillo i una altra que farà la direcció contrària, de Canillo al Pas, a les 01.40 hores.

Forné va destacar que aquest servei formarà part d’una prova pilot que s’allargarà fins al pròxim 30 d’abril. Llavors, “s’agafaran totes les dades generades” pel conjunt dels usuaris i “mirarem de prendre mesures per consolidar el servei”, va declarar. Segons el secretari d’Estat, l’objectiu d’aquesta mesura és “millorar les connexions del país” i dotar “d’una major freqüència d’horaris Canillo i el Pas de la Casa”, ja que era una de “les reivindicacions fetes des de diversos segments de la població”. Durant aquest període de temps, el cost de la línia serà d’uns 35.000 euros. Aquests nous horaris serviran per complementar els serveis ja existents entre Andorra la Vella i Canillo, que preveuen un bus des de l’Estació Nacional a les 23.40 hores, un altre des de la plaça de l’Areny de la parròquia canillenca a les 00.20 hores i un altre des d’Andorra la Vella a les 01.00 hores.

“Estem a l’aguait de la situació perquè Coopalsa té el 70% dels serveis de transport públic”
David Forné, Secretari d’Estat de Transports
 

David Forné també va aprofitar l’avinentesa per fer balanç del servei de transport públic nacional durant l’any passat. Durant el 2024 es van realitzar 7.674.107 viatges entre les línies de bus, amb gairebé 21.000 desplaçaments diaris. La secretaria també ha detectat una multiplicitat per 3,14 de l’ús del transport públic.

SETANTA-SET EMPRESES PRESENTEN EL PLA D'IGUALTAT

Un total de 77 empreses del centenar de les que estaven obligades a fer-ho han presentat el pla d’igualtat. Tal com va detallar ahir en la roda de premsa posterior al consell de ministres el portaveu de Govern i ministre d’Agricultura, Guillem Casal, després de revisar cada cas, des de l’administració pública es procedirà a revisar cada cas en concret i a posar sancions si fos escaient. Les sancions més baixes començarien a partir dels 3.000 euros.

Segons va anunciar la secretària d’Estat d’Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, el 9 de desembre tan sols l’havien presentat 29 de les 167 empreses de més de 50 treballadors que estaven obligades a fer-lo, tot i que ahir Casal va reduir la xifra situant-se en el centenar d’empreses. Casal va destacar que des del Govern “es va acordar allargar els terminis fins al 31 de desembre”, atès que aquesta mesura era nova i “representava una càrrega de feina addicional per a les empreses”.

Pel que fa a l’obligació de les empreses de registrar cada any els indicadors de la bretxa salarial, gairebé 2.500 d’un total de 5.000 ho han fet. El ministre també va destacar que d’aquesta xifra encara s’han de restar “moltes empreses que estan inactives o que són autònoms”. Casal va assenyalar que aquestes dades “serviran per poder fer una estadística acurada” que permeti determinar les diferències existents entre homes i dones, i “establir polítiques per esmorteir-la”. El portaveu de Govern va recordar que enguany tenen temps fins al 30 de març per dipositar les dades actualitzades corresponents a l’exercici anterior. Segons el Govern, l’objectiu és eliminar la desigualtat estructural.
tracking