CONFLICTE LABORAL
Coopalsa suspèn la negociació i emplaça els xofers a l’arbitratge
El comitè d’empresa critica la decisió de la companyia d’anul·lar la reunió prevista per ahir
Coopalsa considera que a partir d’ara és la taula d’arbitratge convocada per al pròxim 17 de gener l’instrument per intentar resoldre el conflicte laboral obert amb els xofers i que amenaça d’acabar en una vaga. És el motiu pel qual va decidir suspendre la reunió que inicialment s’havia de celebrar ahir amb els representants dels treballadors. Tal com va assenyalar el gerent de l’empresa al Diari, Gabriel Dallerès, ja “s’està parlant per altres vies, per tant, no calia fer la reunió programada per avui”. Unes declaracions que va fer en resposta a les efectuades al matí per part d’un dels membres del comitè d’empresa, Marcelo Orieta, en què s’assegurava que la companyia va cancel·lar la reunió dimecres a la nit. “No és que s’hagi anul·lat, com s’ha anat dient, sinó que s’ha fet una reestructuració del calendari”, explica Dallerès.
“El que demostra l’empresa és que vol anar a la taula d’arbitratge sense parlar”
Segons sosté el gerent, “ens veurem directament el dia 17”, en què “podran parlar els representants legals de cadascuna de les parts”. Tot i així, “si algú vol exposar alguna situació o fer un suggeriment, nosaltres estem disposats a escoltar”. Des del col·lectiu dels xofers l’enuig va creixent, ja que consideren que el que “demostra amb aquesta actitud la companyia” és que “vol anar directament a la taula d’arbitratge sense parlar amb nosaltres abans”.
“No s’havia anul·lat la reunió, sinó que ha sigut una reestructuració del calendari”
La reunió tindrà lloc divendres 17 de gener. Si no s’arriba llavors a una entesa, tot indica que es convocarà l’aturada durant la setmana del dia 20. La data exacta i la durada no es coneixen encara amb certesa, però l’última informació facilitada pel comitè parla d’un temps estimat de 48 hores.
Tal com va explicar dimecres durant la roda de premsa posterior al consell de ministres el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, s’està “molt a l’aguait” de l’evolució del conflicte, ja que l’empresa és l’adjudicatària de les línies de l’L2 a l’L6 i té un 70% dels serveis de transport públic. De moment, no s’ha estudiat cap acció concreta en cas d’aturada, ja que Coopalsa està fent un servei públic i està obligada a “garantir els serveis essencials o mínims”.
El secretari d’Estat va posar en relleu que els treballadors tenen dret de fer la vaga, però que també s’ha de seguir tot un procediment, com ara comunicar-la amb antelació, informar dels dies de l’aturada, crear un comitè de seguiment, establir els serveis de manteniment per continuar el servei quan acabi la vaga, publicitar la convocatòria i respectar els empleats que no vulguin seguir-la.
El conflicte s’ha anat tensant les últimes setmanes. A les denúncies sobre l’empitjorament de les condicions laborals, s’han sumat d’altres com ara que xofers contractats, majoritàriament de Llatinoamèrica, “estan fent la feina amb el carnet d’autobús petit”, mentre “esperen a treure’s el certificat corresponent”. Depèn de l’acord que Andorra tingui amb el país de procedència que l’homologació d’aquesta titulació pugui variar o trigar més temps.
Un dels punts de conflicte entre les dues parts és la rebaixa dels sous als xofers entre 300 i 400 euros. Segons membres del comitè, aquesta ha sigut una acció realitzada sense “previ avís” i que ha afectat, en major grau, els conductors que acumulaven més temps d’antiguitat. En ser preguntat fa uns dies per aquest tema, el gerent de la companyia va reivindicar que “no és que es cobri menys”, sinó que en donar-se un canvi pel que fa als horaris dels treballadors “el que percep cadascú també s’ha adaptat”.
El comitè d’empresa denuncia, a més, la reducció dels dies de descans per setmana, atès que fins fa uns mesos eren de dos per cada set de treballats, mentre que en l’actualitat s’han vist rebaixats a tan sols un. Els xofers detallen que són l’única empresa de transports de tot el Principat que té tan poc temps de descans.
Finalment, els xofers també han lamentat diverses vegades que als nous companys que estan arribant a l’empresa, majoritàriament de Llatinoamèrica, se’ls estan oferint pitjors condicions laborals. L’empresa no ha volgut “entrar en detalls”.