Editorial

Signes de frenada

La Cambra de Comerç va presentar ahir els resultats de les enquestes de conjuntura del primer semestre, que porten l’ens a avisar sobre una desacceleració de l’economia que afecta especialment el comerç i l’hostaleria

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El país surt d’un pont de la Puríssima que ha deixat satisfet tothom, també el comerç, malgrat la situació de crisi que pateix. Però la Cambra de Comerç advertia ahir dels signes de frenada de l’economia que ja apunten les enquestes de conjuntura del primer semestre a les quals han contestat 418 empreses. Problemes més evidents en el comerç minorista, sobre el qual els informes de la Cambra ja alerten fa temps que no ha seguit el ritme de creixement i recuperació, i també en l’hostaleria, que va tenir un semestre complicat després del cicle expansiu dels últims tres anys. La indústria, amb un pes molt menor en l’economia, també està entre els que apunten la frenada de l’activitat. És la construcció el sector que lidera els millors resultats tot i que encara a distància d’aquells números que va assolir en els anys precrisi. Difícilment ho farà tenint en compte les limitacions del territori i que hi ha consens que s’ha d’optar per un model més sostenible i un creixement sostingut. El 2019 l’economia creixerà. Però les enquestes de conjuntura dibuixen les febleses del Principat que són a bastament conegudes: la dependència excessiva dels països veïns (i Espanya viu una desacceleració) i la poca diversificació. Malgrat els intents de captar i créixer en nous sectors econòmics, Andorra segueix sustentant-se en els tradicionals. No cal caure en l’alarmisme, aquest 2019 es calcula un augment del PIB del 2%, indicadors com el del nombre d’assalariats segueixen a l’alça, però sí que és important insistir en la necessitat d’abordar aquestes febleses per tenir capacitat de reacció. S’ha de seguir treballant per atreure nous sectors econòmics, identificar i atacar els problemes que han provocat que l’obertura a la inversió estrangera tingui uns resultats tan discrets, i avançar en una burocràcia que no sigui una barrera per a la creació de negocis. Però els sectors tradicionals seguiran tenint un pes molt destacat. Andorra és i serà un país enfocat al turisme. Ponts com el que acaba de passar demostren l’atractiu que té com a destinació de neu i compres. També certifiquen que el gran client del país és l’espanyol i que, com ja ha succeït en el passat, l’efecte de l’empitjorament de l’economia veïna pot tenir un efecte de contagi. Els reptes són múltiples i si hi ha una evidència és que no es combatran des de l’estancament.

tracking