Reportatge
Polèmica pel llaç groc
El visitant barceloní Jordi Balsells lamenta que va rebre un tracte discriminatori per part d’un propietari d’un restaurant de Soldeu per portar el símbol en suport als presos polítics independentistes. L’amo del local afirma que va fer els comentaris per bromejar.
La denúncia d’un home per presumpta catalanofòbia ha generat polèmica a la xarxa a les últimes hores. Jordi Balsells, que viu a Barcelona i que ve sovint a visitar el Principat, va afirmar que va rebre comentaris discriminatoris en un restaurant de Soldeu per dur a sobre el llaç groc, en suport als presos independentistes, que en els pròxims dies està previst que siguin jutjats pel Tribunal Suprem per un presumpte delicte de rebel·lió.
Balsells, que va canalitzar la seva queixa a través de l’Assemblea Nacional Catalana del Principat, va afirmar en un escrit que els fets van tenir lloc dissabte passat, quan es va dirigir al local amb dues amigues. El denunciant diu que a l’hora d’entrar al restaurant, el propietari l’hauria provocat, li hauria assenyalat amb el dit el llaç groc que duia al pit i li hauria fet comentaris despectius pel valor simbòlic del llaç. Aleshores, Balsells no sabia que ell n’era l’amo fins que es va dirigir a la barra del restaurant per demanar un entrepà.
INTENCIÓ DE PRESENTAR UNA QUEIXA
Segons va relatar el visitant en el seu escrit, el propietari li hauria dit que els presos polítics catalans “haurien de ser afusellats” i que Andorra “és un altre país”. Balsells va afirmar que va decidir adreçar-se a les autoritats andorranes per donar a conèixer el cas, però des del Govern no van arribar a confirmar ni a desmentir si l’home havia presentat una queixa.
Per la seva banda, el propietari del local va admetre que va fer els comentaris però que ho va fer per bromejar i que, en tot cas, qui va provocar va ser el client. “Ell em va dir que no podia parlar d’aquesta manera a un client i jo li vaig respondre que podia parlar com em donava la gana”, va dir el propietari, que reconeix que va dir que l’expresident de l’ANC Jordi Sànchez hauria de ser a la presó “tota la vida”. En tot cas, el propietari, que fa més de cinquanta anys que viu al Principat, assegura que mai havia tingut problemes amb cap client. Afirma que no és “anticatalà”, però que sí que és contrari al procés independentista. A més, considera que les reivindicacions per la independència de Catalunya no s’haurien de fer a Andorra. Des del restaurant asseguren que el client hauria increpat una cambrera perquè no la va atendre en català.
El client, per la seva banda, també va denunciar que el propietari li hauria cobrat els entrepans més cars respecte al preu de venda. La notícia va generar rebombori a través de les xarxes socials, on alguns usuaris van debatre sobre els fets que van passar dissabte passat. Després de la polèmica creada a través de les xarxes socials, el mateix Jordi Balsells va emetre un comunicat en què afirmava que els fets van ser un cas “aïllat” i demanava no estigmatitzar el Principat. “Andorra és un paradís, és una benedicció per als sentits”, va dir Balsells, que afirmava que visita el país des del 1974 i que el tracte sempre ha estat “excepcional”.
CONTRARI AL BOICOT
“No deixeu de venir a Andorra, per res del món ho voldria, jo sempre que pugui ho faré”, deia l’escrit a a Facebook. A més, Balsells va remarcar que el turisme és un motor econòmic molt important per a Andorra i que “moltíssima gent depèn” del sector. Per acabar, va recordar la importància del català al Principat com a llengua oficial i que, gràcies a això, l’idioma és present a les Nacions Unides durant els discurs del cap de Govern a l’Assemblea de l’ens.