reportatge

Dir una cosa i la contrària

Calen les fronteres entre països? Alumnes de segon de batxillerat de l’Escola andorrana han hagut de defensar el ‘sí’ i també el ‘no’.

Dir una cosa i la contrària

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’experiència ha estat brutal”, assegura contundent Carlota Anadón, alumna de segon de batxillerat de l’Escola andorrana i una de les integrants de l’equip que va arribar a la final de la Lliga de debat que organitza la Xarxa Vives d’universitats per als centres de secundària. Durant tres dies els estudiants van enfrontar-se amb equips d’instituts catalans i valencians per defensar els seus dots d’oratòria, els seus coneixements sobre la matèria que es debatia o la capacitat d’argumentar. Tres dies més durs que “si haguéssim estat fent un intensiu de matemàtiques” i durant els quals han hagut de defensar una cosa i la contrària. Perquè en això consisteix l’activitat, a abordar una temàtica des de posicionaments totalment contraposats. No es posa a examen l’opinió. I si d’una cosa s’han adonat els alumnes és que és molt més fàcil tenir una opinió definida quan no s’ha aprofundit tant en una matèria. “Com més saps d’un tema més difícil és posicionar-te en aquella qüestió”, assegura Anadón, que explica que un exercici que sovint fan els professors és demanar-los després què en pensen d’aquell tema. I no és pas fàcil respondre perquè “al principi tens una opinió més feta que al final, quan tens tota la informació”.

En aquesta ocasió el que la lliga de debat proposava era respostes a la pregunta Calen fronteres entre països?, un tema que els ha permès aprofundir en temes com el Brexit que, a més, està generant notícies noves pràcticament a diari. Els alumnes feia dies que es preparaven per arribar a la final (que es va celebrar a Barcelona fins divendres) i van haver de superar la fase local al país.

Per a Anadón és la segona experiència perquè ja hi va participar l’any passat. I conclou que l’experiència és un plus acadèmic però també personal perquè ajuda a “acceptar altres opcions, altres punts de vista, a l’escolta activa”. L’equip l’integraven, a més d’Anadón, Brian Moreira, Jesús Mínguez, Alexandra Teixeira i Bonaventura Pedescoll, capitanejats per les professores Núria Vázquez i Maria Cucurull.

tracking