Comerç

L'ACU tem la repercussió de l'increment del preu del tabac

L’entitat creu que perjudica el consumidor i que acabarà afectant l’atractiu turístic

L'Acuand tem la repercussió de l'increment del preu del tabacFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

L’Associació de Consumidors d’Andorra (Acuand) s’ha posicionat en la guerra que mantenen els venedors amb els fabricants pel marge de beneficis, i ho fa posant en dubte la decisió d’alguns comerços d’incrementar els preus de forma unilateral i els perjudicis que comporta per al consumidor, que al final és qui assumeix la pujada des de la seva butxaca.

En un document al qual ha tingut accés el Diari, l’entitat fa un repàs als fets que s’han succeït des de l’entrada en vigor dels preus mínims que va decretar el Govern, per concloure que “curiosament en un temps rècord tots els comerços han apujat per sobre del preu mínim, de forma simultània, els preus d’aquelles marques que havien modificat el marge a la baixa, com a mesura del pressió al sector”.

Un 20%

Cal recordar que per part de la Unió de Comerciants del Tabac (UCAT) s’havia insinuat que es volia un marge de benefici del 20%, un percentatge que va fer posar les mans al cap als fabricants, que van posar sobre la taula els que hi ha a França i Espa­nya (9,94% i 8,5%) per fer veure que un 20% és forassenyat. Però la disputa va anar a més quan algunes marques van apujar els preus i els venedors van aplicar increments sobre el preu final. El que fins ara era una imposició externa per evitar un diferencial molt gran de preu amb els països veïns i evitar alimentar el contraban, s’ha traduït en un conflicte intern que va en contra de tots els arguments que fins ara se sentien, mantenir un bon diferencial de preu perquè el tabac segueixi sent un producte estrella.

Acuand admet que els comerços poden fixar un preu superior al que s’estableix en l’edicte, però discrepa que es pugui “pactar un preu superior al recomanat amb tots els altres comerços, i d’aquesta manera garantir-se el marge desitjat en detriment del consumidor, ja que representaria una situació de càrtel”.

L’organisme esmenta la Llei de competència efectiva del consumidor i conclou que el resultat actual significa que el consumidor paga un preu superior per garantir el marge als comerciants, “cosa que afecta la lliure competència”, i alhora considera que el sector perd competitivitat i pot afectar en la recaptació dels impostos: “El preu és menys atractiu i fa que el turisme no tingui al·licient per comprar o fins i tot per visitar Andorra.”

tracking