seguretat viària
Més d'un miler de sancions a Catalunya a cotxes d'Andorra
El Servei Català de Trànsit ha obert un total de 1.207 expedients a conductors andorrans, 932 dels quals són per infraccions per excés de velocitat
El Servei Català de Trànsit (SCT) ha imposat un total de 1.207 sancions per infraccions del codi de circulació a conductors andorrans entre el gener i l’octubre del 2019. Així ho mostra l’estadística facilitada al Diari per l’organisme, on també inclouen el desglossament i la descripció de les infraccions iniciades. L’excés de velocitat és, amb diferència, la imprudència més multada, amb 932 expedients, ja que és una de les més habituals, però també perquè és la que es detecta amb més facilitat gràcies a l’alt nombre de radars, 244 de fixos i 130 de mòbils, de les carreteres catalanes. Les dades recullen infraccions per vuit incompliments de la normativa de circulació del territori veí. Així, després de la superació de la velocitat límit fixada a la carretera per on se circula, la següent sanció que ha generat més expedients, 72, és no senyalitzar correctament una maniobra. Tot seguit es troben les infraccions per incomplir “la normativa general”, amb 65 expedients oberts. Quant a les multes per conduir sota els efectes de l’alcohol, una altra de les problemàtiques freqüents a la via, s’han comptabilitzat un total de 49 sancions. En menor mesura s’han registrat els expedients d’infraccions relatius a no dur els elements de seguretat obligatoris (25), com el casc o el cinturó, fer avançaments imprudents o il·legals (23), irregularitats en la documentació del conductor (18), i la “resta” d’incompliments (23). Malgrat que l’estadística no és comparable amb la facilitada pel servei durant el 2018 perquè falten dos mesos per contemplar, tanmateix, tot fa pensar que les infraccions durant el 2019 les superaran. D’aquesta manera, en l’exercici del 2018 els mossos van obrir un total de 1.345 expedients sancionadors a conductors amb matrícula andorrana.
Seguretat a les carreteres
El Servei Català de Trànsit i l’àrea de Mobilitat van mantenir una reunió el passat 18 de juliol amb l’objectiu de col·laborar en estratègies comunicatives de seguretat viària i gestió del trànsit. Tal com va mencionar al Diari el cap del servei andorrà, Jaume Bonell, la reunió va servir per trobar sinergies entre ambdós organismes i començar a treballar conjuntament per implantar campanyes de comunicació per tal de conscienciar els conductors del Principat que circulin per les carreteres catalanes, com establir missatges de pacificació en el trànsit, de conductes responsables i de moderació de la velocitat i conduir amb prudència. En referència a l’aplicació de mesures per reduir la sinistralitat a les xarxes viàries d’Andorra i els països veïns, el president de l’Automòbil Club Andorra, Enric Pujal, va afirmar que “penso que cada país ha d’establir la seva pròpia normativa i posar en marxa aquells mecanismes que creguin necessaris, però no ens poden forçar a solucionar un problema que nosaltres no tenim”. Així, Pujal va assenyalar que “al Principat, per sort, no tenim cap problema de seguretat a la xarxa viària”. Tanmateix, va destacar que “els turistes que ens visiten cada cap de setmana i durant les festes no venen a causar cap problema de velocitat”, i es reafirma que “si nosaltres no tenim problemes no tenim per què aportar solucions als dels altres”. En aquest sentit, Bonell va recordar que “més del 50% de les multes que imposa el cos de policia andorrà correspon a conductors estrangers, concretament espanyols i francesos”. I va dir que les campanyes són molt necessàries, tot i que “amb la implantació de radars hem reduït un 14% els accidents greus”.
Setze radars a Andorra
Cal recordar que arreu de la xarxa viària del Principat hi ha un total de setze radars. Se’n troben nou de fixes i sis de tram. Els aparells de control estan situats a les carreteres generals, concretament se n’observen cinc a la CG-1. A Sant Julià de Lòria hi ha ubicat un control a l’entrada del túnel de la Tàpia. A Escaldes-Engordany hi ha un radar de tram al túnel del Pont Pla, i en direcció a la Massana un altre entre el túnel de Sant Antoni i el del Pont pla. A la CG-4, a la sortida de la població massanenca en direcció Arinsal, n’hi ha instal·lat un altre. Entre Encamp i la Massana hi ha un control de velocitat de tram en cada un dels tubs del túnel de les Dos Valires. Finalment, a la CG-2 hi ha ubicats quatre radars, un de tram i tres de fixes.