PANDÈMIA MUNDIAL

Les aerolínies Air France i Iberia operaran a la Seu

Les filials regionals de les dues companyies estan negociant amb el Govern per oferir rutes fixes tot l’any des de l’aeroport urgellenc

Les aerolínies Air France i Iberia operaran a la SeuFernando Galindo

Creat:

Actualitzat:

Les filials regionals d’Iberia i Air France són les dues companyies interessades a operar vols des de l’aeroport de la Seu d’Urgell. El Govern està negociant amb aquestes dues companyies per concretar les propostes després que durant els mesos de confinament es rebés la certificació del sistema GPS, una tecnologia d’alta precisió que facilita l’aterratge en condicions meteorològiques desfavorables. Segons ha pogut saber el Diari, tot i el moment complicat que viu el sector, la pandèmia també ha suposat una oportunitat per a infraestructures de menys envergadura com és l’aeroport d’Andorra-la Seu perquè moltes rutes s’han deixat de fer, situació que ha provocat que les companyies tinguin una flota d’avions que té les característiques per operar a la ciutat veïna i que estaran disponibles.

El projecte amb el qual treballa l’executiu amb les dues empreses és dur a terme rutes fixes tot l’any i no xàrters com s’havia plantejat fins ara. És a dir, oferir vols a ciutats concretes els dotze mesos de l’any i no només viatges programats en temporada d’hivern. L’objectiu és evidentment apropar esquiadors a Andorra, però també donar una alternativa de transport per arribar al país i afavorir els desplaçaments per a negocis durant tot l’any.

Ara per ara el Govern té sobre la taula una primera proposta per part de la companyia espanyola, amb connexions amb diferents ciutats espanyoles, la freqüència dels vols i els costos que tindrien. Les negociacions es porten amb molta discreció i encara no han transcendit els detalls d’aquesta primera proposta. Per part de la companyia francesa, que es va posar en contacte directament amb l’executiu quan va conèixer la notícia sobre el sistema GPS, encara s’està esperant la proposta concreta per saber l’abast de mobilitat que suposaria, així com també els costos i les freqüències.

Inversió també privada

El projecte suposa una inversió important per a l’executiu, que té la voluntat d’implicar el sector privat per aconseguir finançament. En aquest sentit, s’està parlant amb l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), que estaria interessada a implicar-se en el cost de les rutes comercials. La participació de l’EFA permetria fer més rendible el projecte liderat pel ministeri d’Economia i aconseguiria la implicació de les aerolínies per dur a terme nous itineraris, conscients de les despeses que comporten aquest tipus de rutes regionals.

Un cop el Govern disposi de la proposta de les dues companyies i, per tant, dels costos que suposarien les connexions, es plantejarà al sector privat en quina mesura hi vol participar. Prèviament, però, el projecte haurà de ser presentat al consell de ministres una vegada s’hagi analitzat com es comercialitzen els vols i quin tipus de relació s’estableix amb les companyies.

Sigui com sigui, la voluntat de l’executiu és que el projecte estigui en marxa la temporada d’hivern vinent, de manera que les negociacions s’acceleraran els propers mesos per intentar tenir-ho tot enllestit aquesta tardor-hivern.

Cal recordar que la gestió de l’aeroport és compartida i que, per tant, tant la Generalitat de Catalunya com el govern espa­nyol també participen en la infraestructura i la voluntat de tots tres actors és potenciar-la ara que ja disposa del sistema que permet el vol instrumental amb GPS. En anteriors legislatures ja s’havia intentat reactivar l’aeroport i s’havia parlat amb diferents companyies que operen directament, sense les filials regionals però sense èxit. El Govern actual s’ha posat en contacte amb més companyies, a part de les dues interessades, però totes a través de les delegacions regionals.

JORNADA SOBRE L'AEROPORT

L’Empresa Familiar Andorrana (EFA) organitza una jornada telemàtica el 9 de juliol sobre les possibilitats turístiques i econòmiques que ofereix l’aeroport de la Seu d’Urgell, que acabarà amb un discurs del cap de Govern, Xavier Espot. Les intervencions al webinar començaran amb la intervenció del president de l’entitat, Francesc Mora, i comptarà també amb la intervenció del ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i de la ministra de Turisme, Verònica Canals. També hi participarà el director comercial d’Iberia Regional Air Nostrum, Juan Corral.

CRONOLOGIA

El 4 de juny del 2010 el president de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, va inaugurar el reformat aeròdrom de la Seu amb l’objectiu de dinamitzar el turisme de muntanya. Jaume Bartumeu, aleshores cap de Govern, no es va implicar en la instal·lació.

El 2014 es canvia de criteri i se signa un acord entre la Generalitat de Catalunya i el Govern per adequar l’aeròdrom d’aviació general com a aeroport comercial.

El 2016 els primers estudis descarten les maniobres de precisió no tradicionals que deriven en l’aposta pels vols amb GPS com a sistema d’aproximació instrumental.

A partir del 2017 s’encarreguen estudis de seguretat que es prolonguen en el temps. Diversos impediments dificulten la validació de la maniobra, mentre l’activitat de la infraestructura es manté sota mínims.

El 7 de juny del 2019 el ministre de Foment espanyol, José Luis Ábalos, anuncia una nova pròrroga de deu mesos per determinar els estudis de viabilitat sobre l’aplicació del GPS. Al setembre, a càrrec d’una empresa d’aviació suïssa, s’inicien sobre el terreny els decisius assajos per validar el sistema.

El 22 d’abril del 2020 L’aeroport rep finalment la certificació del sistema GPS.

tracking