Phénoclim ciència ciutadana a les escoles

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

En aquest article us volem presentar el projecte Phénoclim, un projecte de ciència ciutadana que estudia quins són els impactes del canvi climàtic en els éssers vius de les zones de muntanya. Actualment ja compta amb uns 5.000 observadors. Us hi animeu?

Alguns centres escolars d’Andorra ja s’han inscrit a la iniciativa. Coordinat des de l’Institut d’Estudis Andorrans (IEA), es presenta com una opció més per desenvolupar competències científiques, comunicatives i tecnològiques. Donar vida a la ciència a través d’un coneixement i d’una recerca molt més participada amb actitud de cooperació; apropar els científics a l’escola, viure un aprenentatge més pràctic, real. Comptem amb la motivació i l’entusiasme com a elements promoguts pels professionals de l’educació que viuen el dia a dia amb els alumnes.

Us animem a conèixer: el beç, la freixera, l’avellaner, el besurt, el pi roig, l’avet, l’avet roig, el lilà, el cucut o la pota de cavall. Espècies vegetals que tenim a prop de casa, o en els camins que fem diàriament. Phénoclim estudia dues disciplines científiques: la fenologia (phéno), que estudia l’aparició dels esdeveniments estacionals en els éssers vius, com són: la floració, la brotada, la sortida de les fulles (foliació) i el canvi de color de les fulles; i la climatologia (clim), que estudia les condicions meteorològiques a llarg termini.

Per participar cal registrar-se a la web www.phenoclim.org, situar al mapa les espècies escollides i començar a observar-les! Cal fer seguiment només durant la primavera i la tardor. Per fer-ho, podeu utilitzar l’ordinador o l’app mòbil, molt útil i facilitadora, amb imatges que us guiaran. Per conèixer les espècies tot jugant, us proposem unes activitats interactives: https://clic.xtec.cat/users/pedagogiaeducacio.gmail.com/phenoclim_iea/index.html.

Encoratgem a la participació individual o en família, i ens sumem a l’afirmació que la ciència ciutadana aporta oportunitats d’aprenentatge, gaudi personal, satisfacció a través de la contribució a l’evidència científica que faci front als problemes locals, nacionals o internacionals, i a través d’això, tenir la capacitat d’influir en decisions polítiques (Associació Europea de Ciència Ciutadana- ECSA, 2015).

Per a més informació, podeu contactar a través del correu cenma@iea.ad o bé al telèfon 742 630.

*Montse Brugulat

Institut d'Estudis Andorrans

tracking