El bon nom d’Andorra

Em voldria equivocar, però si mai s’arriba a enlairar Andorra Airlines, la il·lusió durarà ben poc

Creat:

Actualitzat:

La bonança, quan no toca, ens entabuixa, ens ablana, ens aigualeix les vivències. Al contrari, el fred viu ajuda a esmolar el pensament, a fer més vives les idees. La neu, no cal dir-ho, fa de la muntanya un altar natural, un temple fins i tot, lloat i venerat per la seva funció nodridora en forma d’aigua guardada per als mesos de primavera i d’estiu. I la neu, també, gràcies a l’esquí, dóna vida, dóna corda al país d’Andorra. Sense fred ni neu, tot agafa una pàtina de polsim trist, com si un tel mandrós ho embolcallés tot. Esperem, tristois també nosaltres, com esperen els boscos i els prats, els cimals de les munta­nyes, les crestes, que un fet trenqui tanta monotonia. Esperem que salti la llebre perquè ens alegri la vista i ens faci sentir una embranzida i alenada al cor. La llebre ha saltat aquesta setmana amb la presentació de les intencions de la novella empresa espanyola Andorra Airline Flights, SL, que anuncia la intenció d’operar vols amb avions comercials des de l’aeroport emplaçat a Montferrer, al serrat d’Ensiura, anomenat oficialment aeroport Andorra-la Seu d’Urgell i conegut popularment com a aeroport de la Seu. Amb aquest ater­rament de bones intencions, un més dels que en els darrers anys hem vist relacionat a voler emprendre línies aèries des de l’aeroport de la Seu, tenim la llebre palplantada al bell mig de la plaça del Poble, com a miroia. Ja que no vol nevar, com a mínim que saltin llebres. Per cert, les que van saltar amb les altres propostes de volar o intencions anunciades, ja deuen passar més amunt de Dijon, vist que a Andor­ra no trobaven bona pastura. Deixant-nos de llebres, el cert és que l’anunci d’Andorra Airline Flights, SL, de començar a volar aquest any mateix des de la Seu cap a Madrid, Palma de Mallorca, París i Porto, ha centrat l’atenció altre cop en l’aeroport de la Seu. Aquest cop, però, sembla que des del Govern d’Andorra, potser per primera vegada, s’ho miren amb les ulleres que no deformen la realitat. La no assistència del ministre d’Administració Pública, Transport i Telecomunicacions, Jordi Alcobé, i de Turisme i Comerç, Francesc Camp, que hi havien estat convidats i en un principi s’havia anunciat la seva presència, denota un sentit de prevenció responsable que, repeteixo, potser per primera vegada, es manifesta tan clarament. El motiu no és altre que la imputació del president de la companyia aèria Andorra Airline Flights, SL, Jorge Soriano José, en el cas Mercuri, quan era regidor a l’ajuntament de Sabadell. Un cas –encara en via judicial– de cor­rupció administrativa i urbanística que esclata a final de l’any 2012 a l’entorn de l’alcalde de Sabadell, Manuel Bustos Garrido (PSC), i on hi són implicats una bona colla de familiars seus i càr­recs públics, entre aquests i de forma molt visible, Jorge Soriano, que fou regidor i portaveu del PP i principal puntal de Bustos per governar quan aquest va perdre la majoria absoluta les eleccions municipals del 2007. Potser, algun advertiment de darrera hora devia arribar des de Barcelona a oïdes de l’executiu andorrà, i aquest, pel bon nom del país, ha adoptat una postura reservada i discreta. Potser, també, i amb bon criteri, és arribada l’hora de valorar els projectes segons siguin viables o no ho siguin. Andorra s’hi juga massa, en aquests temps d’encaix i d’apropaments a Europa, per –si em permeteu dir-ho així– fer el ninot. El bon nom d’Andorra ha de ser l’actiu més important, allò que ha de guiar els passos i la intel·ligència andorrana. Això no vol dir que no tingui les portes obertes a iniciatives empresarials, sempre que siguin sòlides i possibles. Però sortir a la foto només per sortir a la foto, ja ha passat a la història. Em voldria equivocar, però si mai s’arriben a enlairar els avions noliejats per Andorra Airline Flights, SL, la il·lusió durarà ben poc. Mireu a la premsa les molt optimistes previsions en nombre de passatgers que preveuen moure i el preu del bitllet –no apte per a la majoria de les butxaques–, i convindreu que fer volar avions de forma rendible és una cosa i una altra cosa és fer volar coloms. Els operadors turístics que ara porten esquiadors a Andorra via aeroport d’Alguaire, saben prou bé el que costa moure gent, malgrat la publicitat i les promocions. Per cert, Andorra Airline Flights, SL, a qui desitgem molta sort, posa èmfasi a aprofitar el destí de la neu andorrana per guanyar molts clients que agafin l’avió. Si és així, i per tenir una bona estrena, potser que es repensin l’inici dels vols regulars anunciat per al mes d’abril, just quan les pistes d’esquí acaben de tancar. A veure com anirà tot plegat.

tracking