Zuckerberg vol que internet arribi a tothom
Potser oblida que hi ha àmplies zones del món on la prioritat és aigua, aliments, escoles i hospitals
Que es proposa popularitzar la xarxa perquè hi puguin accedir. Fins i tot s’ha permès anunciar la col·locació en òrbita d’un satèl·lit sobre l’Àfrica a fi de facilitar la cobertura d’aquest populós continent. Mark Zuckerberg és un nou ric a qui el MWC li serveix de plataforma per anunciar els seus projectes, les seves idees. Conscient que tot el que digui o faci tindrà una repercussió mundial (el món de la xarxa) ha penjat a Facebook imatges fent running pels volts de la Sagrada Família –una icona molt poderosa que milions de persones associen amb Barcelona– que ha tingut milions de seguidors. Ell és ara mateix com aquell personatge que converteix en or tot el que toca. És tanta la seva popularitat que la seva sola presència en algun esdeveniment (com el MWC) es converteix en viral. Aquesta actitud de Zuckerberg pot ser promoguda per un desig noble de voler fer arribar internet a tots els racons del món. El que potser oblida és que hi ha amples zones del món on la prioritat reclama que primer hi hagi aigua, aliments, escoles, transports, hospitals. De què els servirà un satèl·lit que doni cobertura al territori si molts habitants no tenen el més elemental? Quan Mark Zuckerberg i la seva esposa Priscilla Chan van anunciar l’any passat que eren pares d’una nena, que es diu Max Chan Zuckerberg, va anunciar que donarà, al llarg de la seva vida, el valor material del 99% de les seves accions de Facebook (uns 42.300 milions d’euros). Aquesta immensa fortuna es canalitzarà a través d’una fundació que té el nom de “Chan” amb la finalitat d’“avançar en el potencial humà i promoure la igualtat,” va dir. Les àrees principals on se centrarà la fundació “Chan” seran en “l’aprenentage personalitzat, la cura de malalties, connectar la gent i construir comunitats fortes”, segons el mateix Zuckerberg quan va anunciar aquest esplèndid regal de Reis. I va afegir que durant els darrers cinc anys ja han portat a terme inversions en alguns d’aquests camps. Alguns escèptics consideren que aquesta promesa de Zuckerberg en realitat és només una manera d’evadir impostos. Potser sí. O potser no. D’entrada hem de dir que és del tot positiu que una persona com Mark Zuckerberg tingui voluntat altruista –com també la té el també milionari Bill Gates, el de Microsoft que es prodiga patrocinant programes humanitaris– i destina molts diners a ajudar sectors socials desfavorits del planeta. Potser no cal invertir-los en què tothom tingui accés a internet. Ja hem apuntat que hi ha regions que primer cal assegurar l’accés a l’aigua, a l’escola, a la salut, etc. El més sensat i aconsellable és deixar-se aconsellar per persones i ONGs que treballen sobre el terreny i així fer arribar l’ajuda promesa a qui realment ho necessita. Quants n’hi ha que s’ho queden tot per a ells? Quants podrien fer molt més del que fan? Segons he llegit –no sé on– Mark Zuckerberg es va inventar el programa de Facebook perquè és molt tímid i d’aquesta manera el seu programa li facilitava el posar-se en contacte amb altres persones. I l’èxit ha estat tan descomunal que ara no sap què fer-ne, de tants diners. Les seves imatges fent running per carrers i places de la Ciutat Comtal, a través de Facebook, és un spot publicitari de primer ordre. Probablement a hores d’ara sigui trending topic que en llenguatge planer podríem traduir “que ja ho ha vist mitja humanitat”. Zuckerberg, que es veu que està molt pendent dels seus milions de seguidors, ha promès que penjarà més imatges del seu gos que es diu Beast, el qual “té dos milions de seguidors”.