tribuna
Dret a l'oblit a Google
Els motors de recerca incorporen informació de gran trascendència i repercussió mediàtica
Has posat alguna vegada el teu nom a Google? Si ho fas, és probable que trobis enllaços a les teves xarxes socials, com ara Facebook o Twitter, així com informació poc rellevant, com aquella vegada que et vas apuntar a una cursa, alguna referència a la teva activitat professional, etcètera.
No obstant això, Google, entre d’altres motors de recerca, incorpora informació de gran transcendència i repercussió mediàtica, que pot vulnerar el teu dret fonamental a la intimitat, honor i pròpia imatge. Informació que pot ser utilitzada per a infinitat de finalitats, que té la capacitat d’arribar a un nombre il·limitat d’internautes, de forma imminent, i que pot afectar greument la teva esfera pública.
Els motors de recerca tenen, actualment, un paper decisiu en la difusió global de dades, en la mesura que faciliten l’accés a tot internauta que vulgui realitzar una cerca a partir del nom de l’interessat, i generar-se una visió global d’aquesta persona. En un sol clic, qualsevol pot rebre, al moment, innombrable informació sobre una persona, les seves dades, activitat professional, hobbies, notícies o articles que la mencionin, etcètera. I, d’aquesta anàlisi, generar-se una imatge d’aquella persona, que pot tindre gravíssimes afectacions.
Tinc dret a sol·licitar a Google, o a qualsevol altre motor de recerca, l’eliminació d’aquesta informació? El dret a sol·licitar l’eliminació del contingut a Internet va quedar expressament determinat pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea en la sentència del 13 de maig del 2014, que va suposar un canvi sense precedents en el règim de responsabilitat dels motors de recerca.
El cas és el següent. Un ciutadà espanyol, el Sr. Costeja, va presentar davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades una reclamació contra La Vanguardia i contra Google, ja que quan algun internauta escrivia el seu nom a Google, obtenia com a resultat vincles a dues pàgines de La Vanguardia on se’l relacionava amb l’embargament del que fou el seu immoble per deutes amb la Seguretat Social. El Sr. Costeja sol·licitava l’ eliminació d’aquest contingut, tant al diari com a Google, ja que es tractava d’un embargament que s’havia produït feia anys, que no tenia cap rellevància en l’actualitat i que perjudicava greument la seva reputació i bona imatge.
Com qualsevol persona que es trobés en la seva situació, desitjava que s’eliminés aquesta informació que, tot i ser verídica, havia succeït feia temps i estava totalment desactualitzada. No obstant això, quan ho va sol·licitar al diari, aquest s’hi va negar i, fins llavors, no existia cap mecanisme per sol·licitar-ho a Google.
En quins casos pots sol·licitar als motors de recerca l’eliminació de la teva informació personal? El tribunal va considerar que els motors de recerca són responsables del tractament de dades personals i que, per tant, estan obligats a eliminar aquestes dades quan, a sol·licitud de l’usuari, no compleixin algun dels següents requisits: (i) que siguin tractades de manera lleial i lícita, (ii) que es recullin amb finalitats determinades, explícites i legítimes, i no siguin tractades posteriorment de forma incompatible amb aquests fins, (iii) que siguin adequades, pertinents i no excessives en relació amb les finalitats per les que es recullen i per les que siguin tractades posteriorment, (iv) que siguin exactes i, quan sigui necessari, actualitzades i, finalment, (v) que siguin conservades en una forma que permeti la identificació dels interessats durant un període no superior al necessari per les finalitats per les que van ser recollides o per les que es tracti posteriorment.
En cas que les dades personals que s’incloguin a Google, o a qualsevol altre motor de recerca, no compleixin els requisits anteriors, podràs sol·licitar la seva eliminació. A tal efecte, els diferents motors de recerca s’han vist obligats a crear uns formularis de sol·licitud, on caldrà especificar l’origen de la informació i els motius pel qual se’n requereix l’eliminació.
Si finalment el motor de recerca accedeix a eliminar la informació, en realitzar la cerca del nom no es trobaran les dades personals indicades. No obstant això, seguiran existint a la font original, a la qual se li haurà de sol·licitar, a la seva vegada, l’eliminació del contingut. Si decideix no eliminar-la, es podrà acudir a l’organisme competent en matèria de protecció de dades, o directament als tribunals.
Vivim a l’era de la informació, de la difusió massiva de dades i de la interconnexió. Però, encara que l’equilibri no sigui fàcil, gaudim del dret a l’honor, intimitat i pròpia imatge, reconegut constitucionalment, i disposem de mecanismes per protegir-lo.