la seca, le meca i...
'Goodbye', Rio
Abans de començar els Jocs de la XXXI Olimpíada d’estiu de Rio de Janeiro presentaven clarobscurs que avui, dia de la cloenda, s’han refermat. Més enllà dels èxits i fracassos esportius, més enllà de les polèmiques de dopatge, Rio i Brasil, han deixat entreveure l’esgotament del model actual. Ningú pot negar que les Olimpíades –d’estiu i d’hivern– han estat un aparador immillorable per vendre una ciutat i un país a escala planetària. Barcelona 92 en seria un exemple fefaent. Però res és etern i si és fa cas omís de les alarmes que han anat saltant amb els anys –l’endeutament de Montreal 76 o els casos de corrupció de la família olímpica (Salt Lake City, Londres o Torí, per exemple) encara menys. L’esperit olímpic ha quedat sepultat per un de molt més prosaic, l’econòmic. El Comitè Olímpic Internacional (COI), amb els anys i els canvis que ha experimentat, ha esdevingut una màquina de guanyar diners venent-se la marca olímpica. Els fets ho corroboren. Els patrocinadors paguen fortunes al COI. Les ciutats amfitriones i els respectius governs nacionals financen els Jocs. I el COI no tan sols no assumeix cap pagament, sinó que a més controla els drets i beneficis dels símbols olímpics. També s’adjudica un percentatge dels ingressos de patrocini, millor dit patrocinis, sense oblidar-nos dels drets d’emissió, l’altra gallina dels ous d’or, pel que fa a la marca olímpica. Avui quan s’apagui la flama olímpica a Rio, Thomas Bach, president del COI faria bé d’obrir un període de reflexió i consultes, si el COI vol continuar mantenint l’estatus que els Jocs Olímpics han aconseguit des del 1896 fins ara.